Den del av E22 som ska byggas om Ă€r ungefĂ€r fem och en halv kilometer lĂ„ng och strĂ€cker sig frĂ„n Gladhammar söderut till HĂ€ggebotorp. Det Ă€r en del av ett större projekt som omfattar NygĂ„rdâGladhammar, en strĂ€cka pĂ„ 34 kilometer.
Vid ombyggnaden blir det mötesfri vĂ€g med mittrĂ€cke, men inte sidorĂ€cken. Det kommer inte genomgĂ„ende att bli tvĂ„- plus ett-vĂ€g pĂ„ strĂ€ckan, utan bara pĂ„ vissa delar av den. PĂ„ andra stĂ€llen blir det ett körfĂ€lt i varje riktning och bibehĂ„llen vĂ€gbredd om elvaâtolv meter.
NÄgra avfarter stÀngs, nÄgra lÀmnas öppna endast för högersvÀng och nÄgra fÄr en ögla för infart.
PÄ tre platser: vid Botorpström (rastplatsen), Dockgölen och avfarten till Strömbo, mÄlas vÀnstersvÀngfÀlt.
För att minska risken för viltolyckor, blir det viltstÀngsel pÄ hela strÀckan, med grindar eller fÀrister vid enskilda anslutningar. PÄ ett stÀlle lÀmnas en öppning, dÀr vilt kan passera över vÀgen. DÀr Àr det förstÄs Àven en öppning i mittrÀcket.
Dessutom har Trafikverket bestÀmt att det ska byggas en utterpassage, dÄ bedömningen Àr att det finns utter i omrÄdet. Passagen, som Àven kan anvÀndas av andra mindre djur, utformas som en torrtrumma i anslutning till ett vattendrag.
En fornlÀmning, i form av en milsten vid Dockrössle, berörs av vÀgbygget. Förslaget Àr att flytta den under byggtiden och sedan sÀtta tillbaka den igen.
Byggstart sker Är 2023. BerÀknad kostnad Àr cirka 70 miljoner kronor, men det Àr utifrÄn 2017 Ärs prisnivÄ.