"Finns stora risker med att åka svarttaxi"

"Taxi någon?" eller "Söker chaufför till Kisa". Så ser det ut i flera lokala grupper på Facebook där syftet är att hitta kunder eller chaufförer för en billig peng. Men det många kanske inte vet är att fenomenet klassas som olaglig taxiverksamhet.

I flera grupper på Facebook erbjuder privatpersoner skjuts mot betalning. Något som räknas som olaglig taxiverksamhet. "Kör man i större omfattning kan det klassas som näringsverksamhet" säger Susanna Bengtsson, samordnare på Skatteverket.

I flera grupper på Facebook erbjuder privatpersoner skjuts mot betalning. Något som räknas som olaglig taxiverksamhet. "Kör man i större omfattning kan det klassas som näringsverksamhet" säger Susanna Bengtsson, samordnare på Skatteverket.

Foto: Krister Nordin

Västerviks kommun2019-12-13 06:00

I flera olika grupper erbjuds och efterfrågas skjuts mellan privatpersoner i Västervik mot betalning. Turerna kan gå både inom kommungränsen, men också utanför. Kunderna kan skriva ut förfrågningar gällande specifika turer och få svar från en chaufför direkt. I en av grupperna, med hundratals medlemmar, beskrivs det hela som "En sida för dom som söker någon som kan köra. Eller för dom som ska köra" och förfrågningar sker nästan dagligen.

Men för att köra taxi i Sverige krävs taxilegitimation från Transportstyrelsen. Annars räknas det som olaglig taxiverksamhet. Och det är något som Skatteverket valde att påbörja en granskning kring tidigare i år. Svenska taxiförbundet har också tagit fram en studie om svarttaxins framfart på Facebook.

– Om du kör personer och tar betalt är huvudregeln att ersättningen du får är skattepliktig. Även frivilliga betalningar som du får för att du kört personer ska tas upp som inkomst i deklarationen. Kör man i större omfattning kan det klassas som näringsverksamhet, förklarade Susanna Bengtsson, samordnare på Skatteverket, i samband med att granskningen påbörjades.

– Personer som köper körningar av förare som saknar tillstånd och inte betalar skatt stödjer en olaglig verksamhet, förarna saknar i regel också utbildning och försäkringar för att köra taxi, fortsätter hon.

Muhened Al-Mahdawi, en av delägarna i Västerviks Taxi, känner till att det bedrivs svarttaxi i Västervik.

– Jag får höra om svarttaxi från våra kunder och chaufförerna som har sett några bilar. Men jag vet inte hur stort det är, säger han.

Hur påverkar den här typen av verksamhet er?

– Det är klart att det påverkar. Vi tappar ju en kund som annars skulle ha åkt med oss. Det finns också stora risker med att åka svarttaxi. Man vet inte skicket på bilen, däcken eller om de är försäkrade. Skulle det hända någonting, vad händer då? Det är en tråkig utveckling.

Viktor Haglind är kommunpolis i Västervik:

– Vi vet att det är ett fenomen som inte är helt ovanligt. Svarttaxiverksamhet är en problematik som kommer och går lite.

Vad gör ni på polisen åt det här?

– Det är möjligt att jobba mot det. Allt är ju en fråga om prioriteringar och resurser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!