Det är en akut, och tillfällig, insats för dem som inte har möjlighet att lösa hemleverans av livsmedel och mediciner på annat sätt i spåren av coronaviruset.
Malin Ekdahl, som normalt sett arbetar med det nu pausade projektet IT-café för äldre, blir kontaktperson och samordnare för servicehjälpen. Hon kommer under de närmaste dagarna att samla en resursgrupp som tillsammans ska arbeta med, och organisera, stödet.
– Jag fick frågan på förmiddagen i dag (läs torsdag) och har just inlett arbetet. Nu handlar det för mig om att kolla av läget. Ta reda på vilka som behöver hjälp och vilka organisationer som kan hjälpa.
– Förhoppningsvis kan vi sammankalla en grupp som inleder arbetet någon gång nästa vecka, säger hon.
Är det många i riskgruppen som hört av sig till kommunen och bett om hjälp?
– Jag vet att växeln fått ta emot flera samtal från oroliga äldre men jag vet inte hur många det rör sig om.
– Vi behöver inventera hur vi kan göra det här på bästa sätt.
– Kommunen har servicepunkter på landsbygden som vi kan ta hjälp av och vi kan också få hjälp av Frivilliga resursgruppen i Västervik. Det finns också Facebook-grupper och andra privata aktörer som vi kan samverka med.
– Vi vill undvika att utnyttja den redan hårt drabbade hemtjänsten som behöver resurserna till redan inplanerad verksamhet.
Redan nu finns ett kontaktnummer man kan ringa om man känner sig orolig och behöver hjälp: 0490-25 52 93.