Främst är det unga kvinnor, där uppger 84 procent i åldersgruppen 20-29 år att de kan tänka sig en alkoholfri månad.
Något som har ökat stort de senaste åren är försäljningen av alkoholfria alternativ.
På Systembolaget är januari lågsäsong, efter en intensiv period under jul och nyår. Någon särskild ökning av just alkoholfria drycker i januari har de inte märkt av på Systembolaget i Västervik, berättar Elisabeth Swahn.
– Däremot märker vi att intresset för alkoholfria alternativ ökar. Det som ökar allra mest är den alkoholfria ölen. Där finns numera ett ganska stort sortiment, säger hon.
Tidigare fanns de alkoholfria dryckerna i en liten monter, men de har nu fått en egen plats i butiken, och betydligt större utrymme.
Förutom den alkoholfria ölen är även alkoholfria varianter av cider, vitt vin, rosévin och bubbel populära. Det som inte funkar lika bra är rött vin.
– De alkoholfria ölen och vinerna är oftast avalkoholiserade varianter. Alkoholen är ju en smakbärare och när den försvinner måste den ersättas med något. Det har gjort att det röda alkoholfria vinet ofta blir väldigt sött.
Elisabeth upplever också att attityden till alkoholfria drycker har förändrats.
– När kunder kommer in och frågar efter drycker till en middag, så frågar man också efter alkoholfria alternativ. Det har blivit mer självklart.