Så hanterar frisörerna coronasituationen

På så gott som varenda arbetsplats har nya rutiner fått utverkas som en följd av coronautbrottet. Frisörsalongerna är inget undantag. Men att hålla avstånd mellan frisör och kund är av uppenbara skäl ingen enkel sak.

Frisörerna får tackla coronaviruset med nya grepp.

Frisörerna får tackla coronaviruset med nya grepp.

Foto: VT

Västerviks kommun2020-05-25 20:00

Vi har pratat med fyra frisörer om hur de ser på dilemmat, och om vad de gör för att skydda sina kunder och sig själva och minska risken för smittspridning.

Sandra Örnek och Petter Adolfsson på Salong Ego berättar att de noga rengör och ytdesinficerar allt som kunderna kommer i kontakt med i salongen.

– Som tur var renoverade vi i februari och ökade i den vevan avståndet mellan stolarna. Hade vi inte gjort det så hade vi nog inte kunnat jobba nu, säger Petter Adolfsson.

En annan åtgärd är att man inte längre tillåter familj och vänner att sitta inne i salongen och vänta på den som blir klippt.

Det informerar en skylt om redan vid entrén.

– De flesta respekterar detta men det händer att man får be någon att gå ut och ta en promenad medan de väntar. Normalt sätt är ju alla välkomna in så länge det finns plats. Men vi har en liten lokal så det kan bli trångt fort. 

Vidare har man blivit något mer flexibel med tiderna. Om kollegan bokat in en kund som tillhör en riskgrupp så bokas inga fler besök in på samma tid.

– Det händer att jag jobbar på helgen ibland för att kunna ta emot alla stamkunder, säger Petter.

Han poängterar att det byggs upp ett förtroende mellan frisör och stamkund.

– Jag hoppas och tror att de vet att jag inte skulle gå till jobbet med förkylningssymptom eller liknande, och jag tror mig veta att de heller inte skulle komma hit om de hade motsvarande symptom.

Bayar Suleiman som driver Klipphörnet i Galleria Västerport tar också hygienen på största allvar. Han har till och med skaffat ett visir och klipper med handskar på.

– Jag har fått många positiva reaktioner på det. Jag tror att det får kunderna att slappna av lite grand och känna sig tryggare, säger han.

– Jag vet ju inte hur mycket det skyddar men jag tänker att det är bättre än inget.

Även han rengör flera gånger om dagen allt som kunderna kommer i kontakt med i salongen.

Marie Hadrous, som driver Maries hårvård i Gamleby, berättar att hon glesat ut bokningarna.

– Det är för att kunderna inte ska möta varandra i entrén. Vi har ju en gemensam entré till salongen och leksaksaffären intill. 

Och även hon är mer flexibel med tiderna nu.

– Är man i en riskgrupp till exempel kan man boka en tid då leksaksaffären inte är öppen. Så att jag och kunden är ensamma i lokalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!