Tar strid för Linköpingsförbindelser

På kommunstyrelsens bord den här veckan låg två förslag som båda skulle kunna innebära sämre förbindelser med Linköping.

Dan Nilsson (S) beklagar förstår men beklagar beslutet att sänka hastigheten på en del av väg 35.

Dan Nilsson (S) beklagar förstår men beklagar beslutet att sänka hastigheten på en del av väg 35.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västerviks kommun2020-02-26 18:00

Det ena förslaget accepterade kommunstyrelsen med viss motvillighet. Sänkt hastighet från 90 till 80 på en del av väg 35 på östgötasidan.

–Vi ifrågasätter inte sambandet mellan hastighet och trafiksäkerhet,  men utvecklingen skulle behöva gå i motsatt riktning med kortare restider mellan Västervik och Linköping, säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S).

I yttrandet till Trafikverket trycker kommunen på behovet av investeringar i väg 35. Så som satsningar på mötesfri väg och viltstängsel.

Moderaten Harald Hjalmarsson påminner om att Trafikverket i en utredning konstaterat att en satsning på 2+1-väg mellan Överum och länsgränsen skulle vara motiverad. Problemet är pengar. Trafikverket hänvisar till att investeringar i väg 35 ska tas ur länsanslaget för infrastruktur. Att få med sig länets övriga kommuner är en utmaning. Ombyggnationen skulle ta en stor del av länets pott, och bara gynna en kommun i länet.

– Problemet är att anslaget är för litet. Kalmar län har den minsta potten per capita i landet, säger Harald Hjalmarsson.

Dan Nilsson trycker på att viltproblematiken på vägen bara tycks öka, och berättar om hur kommunledningen var nära att kollidera med vilt när man skulle besöka Åtvidabergs kommun i förra veckan.

Som lök på laxen fanns ytterligare ett förslag med bäring på Västerviks förbindelser med Linköping: Yttrande om Östergötlands målbild för tågtrafik 2040. I den målbilden finns det ingen tågtrafik mellan Västervik och Linköping.

Dan Nilsson tycker att östgötarnas slutsatser bygger på felaktigheter. I Västerviks yttrande betonar man att Trafikverket bland annat förbättrat bärighet på en del av sträckan, och att Region Kalmar är på gång med en upphandling av nya fordon till Tjustbanan.

Region Östergötland presenterade ett bussupplägg med fler avgångar än vad som finns i dag. Skulle inte det kunna vara en kompensation?

– Även om det skulle göras investeringar i väg 35 så kan man inte få ner restiderna på samma sätt som med tåg, svarar Dan Nilsson (S).

– För att nå regionförstoring med pendling så behöver vi komma upp i en snitthastighet på över 120 kilometer i timmen. För persontrafik har tåg en helt annan kapacitet och komfort, fyller Harald Hjalmarsson (M) i.

Centerpartisten Conny Tyrberg lägger till att både Tjustbanan och väg 35 behövs som förbindelser:

– De vänder sig till olika målgrupper.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!