Trendbrottet: Killarna allt bättre i skolan

Kommunens fjärdeklassare läser allt bättre. Särskilt pojkarna utmärker sig, enligt grundskolechefen Eva Myhrén.

Läsförmåga. Både lokala och nationella resultat visar att fjärdeklassarna blir allt bättre på att läsa.

Läsförmåga. Både lokala och nationella resultat visar att fjärdeklassarna blir allt bättre på att läsa.

Foto: Karin Hertz

Västerviks kommun2017-12-12 09:30

I juni varje år rapporterar kommunens lärare in till barn- och utbildningsförvaltningen om eleverna nått målen i skolan eller inte.

De inrapporterade resultaten gör att det går att se hur kommunens elever utvecklas över åren. De kommunala resultaten visar att fler fjärdeklassare nådde målen under 2016 jämfört med 2015.

– Särskilt pojkarna går framåt, vilket också går att se nationellt, säger Eva Myhrén.

Nu i december har Skolverket presenterat resultaten från en internationell studie som undersöker fjärdeklassares läsförmåga. Studien som kallas PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study, visar att svenska elever har förbättrat sina resultat jämfört med då undersökningen gjordes senast.

Elevernas läsförmåga påverkas främst av deras socioekonomiska bakgrund, vilket gäller både i kommunen och nationellt. Det är också vanligt att pojkar presterar sämre än flickor.

– Det vi kan se i kommunen är att pojkarna går om flickorna i måluppfyllelse. Exempelvis pratar och förstår pojkarna engelska bättre än flickorna, det är ett trendbrott.

Eva Myhrén menar att det kan vara svårt att veta vad trendbrottet beror på.

– Killarna spelar gärna spel, de är ute på communities där man pratar engelska och tittar mycket på Youtube. De ser att det funkar att prata engelska även om man inte kan jättemycket.

Det bygger självförtroende, menar Eva Myhrén.

– Våra ungdomar är mycket duktiga på engelska och det märks att killarna har hittat framgångsvägar i engelskan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!