Försäljningen av vegetariskt ökar

Försäljningen av vegetariska frysta och färska produkter ökar i Sverige och trenden märks även i Västerviks kommun.

Frysvaror. Utbudet av vegetariska produkter i frysdiskarna har blivit större på senare tid.

Frysvaror. Utbudet av vegetariska produkter i frysdiskarna har blivit större på senare tid.

Foto: Karin Hertz/VT

Vegetariskt2017-12-17 14:00

De färska vegetariska produkterna har ökat mest. Försäljningen av de färska alternativen har ökat med 52 procent under 2017 jämfört med året innan, visar statistik från Nielsen scantrack. Frysta vegetariska produkter har ökat med 20 procent jämfört med 2016. Det säljs totalt sett mycket mer vegetariska frysta produkter jämfört med färska, 600 miljoner kronor respektive drygt 100 miljoner kronor.

I Västerviks kommun märks också trenden av en ökat försäljning av vegetariska produkter.

– Som landsbygdsbutik ligger vi lite efter i utvecklingen, men vi märker av en ökning. Det är nog försäljningen av frysta vegetariska färdigrätter som ökar mest och snabbast. Sen har Coop alltid varit bra och legat i framkant vad gäller vegetariskt och ekologiskt, säger Kurt Hellstrand, butikschef på Coop nära i Edsbruk.

Lars Linné som arbetar i Blankaholms lanthandel har dock inte alls märkt av någon vegetarisk trend.

– Vi har tyvärr inte så stor efterfrågan på vegetariskt. Det är ingen stor grej här, det är väl lite av ett storstadsfenomen, säger Lars Linné.

På Coop nära i Överum är det vegetariska sortimentet inte så stort.

– Rent generellt tror jag att folk är mer medvetna att det finns vegetariska produkter nuförtiden. Det finns så pass mycket vegetariskt numera, säger Diana Eriksson på Coop nära i Överum.

På Ica supermarket i Gamleby är Linda Falk Nilsson ansvarig för butikens vegetariska sortiment.

– Vi säljer definitivt mer vegetariskt nu. Vi har nyligen bytt plats på våra vegetariska varor och jag tror att placeringen bredvid den färska pastan gör att även kunder som vanligtvis köper kött väljer vegetariskt, säger Linda Falk Nilsson som har för vana att gå fram och prata med de kunder som stannat till vid den vegetariska hyllan.

– Jag fråga om de saknar något.

På Coop Extra i Västervik har försäljningen av färska vegetariska produkter ökat med nästan 20 procent det senaste året och utbudet av frysta vegetariska produkter har också ökat, enligt butikschef Niklas Fageryd.

– Efterfrågan på vegetariskt är så pass stor, så vi har ökat sortimentet. Dessutom finns det fler produkter nuförtiden, för två år sedan var utbudet mer begränsat, säger Niklas Fageryd och berättar att en populär vegetarisk produkt är fryst vegetarisk färs.

– Jag tror att många har upptäckt att det är både gott och nyttigt att äta vegetariskt istället för kött och fisk, tillägger han.

Linda Falk Nilsson på Ica i Gamleby upplever att den vegetariska trenden startade för tre-fyra år sedan.

– Då, för tre år sedan, hände det att varorna närmade sig bäst före-datum så att jag fick sänka till halva priset. Numera säljer vi varorna innan dess, säger hon.

Kurt Hellstrand på Coop i Edsbruk kopplar trendstarten till debatt om köttkonsumtion.

– Trenden startade när köttkonsumtionen började debatteras för kanske tre år sedan. Då började det märkas på försäljningen, men det märks nog mindre här än i storstäderna, säger han.

Så mycket säljs

Frysta vegetariska produkter

2015: 400 miljoner kronor

2016: 450 miljoner kronor

2017: 600 miljoner kronor

Färska vegetariska produkter

2015: 50 miljoner kronor

2016: 75 miljoner kronor

2017: 125 miljoner kronor

Fakta: Nielsen data, summorna är ungefärliga och avrundade

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om