Claes Remmered Persson drar igång ett av duons nyare musikprojekt på datorn. Han höjer volymen. Basen från de feta studiohögtalarna känns i bröstet. Riktigt bra tryck, fett sound, konstaterar vi och nickar mot varandra. Otto Pettersson är lika nöjd med den nya låten som musikerkollegan Claes.

– Vi behöver jobba med den ett tag till, en månad eller så, sedan är dags att ge ut den på en singel, säger Otto.

Vi backar lite. Grabbarna framför mig är helt okända för den bredare publiken i Västervik och resten av världen. Men kanske inte så länge till. Efter bara ett års samarbete under namnet Vigiland har deras låtar spelats en bra bit över en miljon gånger på Spotify. Det är en otrolig siffra. Svår att greppa nästan, tycker Claes.

– Det bara hände liksom. Jag kom ihåg när vi hade nått 20 000, det var hur coolt som helst. Nu är vi uppe i typ 1 200 000 lyssningar, säger han.

En kväll i vintras la Vigiland upp sitt första musikprojekt på Facebook. Det var en video från en festival där de hade klippt in sin egen låt. Videon avslöjade inte vem musiken kom från.

– När vi vaknade upp dagen efter hade filmen delats 400 gånger och gillats 700 gånger. Då fattade vi att det fanns intresse för vår musik, säger Claes.

Därefter har det fortsatt i en rasande takt. Duon fortsatte att skapa musik tillsammans och de fick upp låtarna på Spotify. Deras första singel, ”Bouncer”, fick på kort tid tusentals lyssningar och radion har spelat låten ett tiotal gånger.

Vigilands musik kan närmast beskrivas som house, en slags dance-baserad, digital musik komponerad genom samplingar och tung bas, inramad av uppfinningsrika melodier. Vigiland har främst riktat in sig på en musikstil inom house som heter Melbourne Bounce, en något rappare och vassare variant av housemusiken vi normalt sätt hör i Sverige.

De unga musikerna berättar att deras projekt brukar börja med att någon får en idé till en melodi och att de sedan sätter sig tillsammans för att börja komponera, eller prodda som man säger i studiosammanhang. Studion där musiken blir till finns i ett rum hemma hos Claes. De står utan skivbolag och utan management, allt gör de av egen maskin.

– Vi funderar på om vi ska kontakta ett skivbolag för vår kommande singel, men vi får se, säger Otto.

Under det senaste året har det blivit en del spelningar ute och fler är på gång.

- Vi körde ett par gigg i Jönköping, det var runt 1500 personer i publiken första dagen. Det var grymt! Publiken dansade i flera timmar, det var en riktigt häftig upplevelse, säger Otto Pettersson.

Otto Pettersson har gått ut gymnasiet och väntar nu på att Claes ska gå ut. Därefter ska de satsa på musiken.

– Det vore riktigt fett om man kunde leva på musiken i framtiden. Att slippa ha ett riktigt jobb, säger de och garvar.