Verksamheten utvecklas stÀndigt hos det anrika mejeriet i Frödinge och trots ett skakigt omvÀrldslÀge rÄder positiva tongÄngar. Pandemin blev ett hÄrt slag för mejeriet men efter det har det vÀnt spikrakt uppÄt.
â Vi Ă€r jĂ€tteglada över att vi följer de tillvĂ€xtmĂ„l som vi har satt upp. Vi investerar hela tiden, bland annat i en helautomatiskt hinklinje och en helt ny helautomatiserad linje. Samtidigt renoverar vi ocksĂ„ personalmatsalen, sĂ€ger Anders Törngren, produktionschef.
Nyligen fick Frödinge Mejeri ocksÄ ta över en produktionslinje för fÀrskost, som tidigare fanns hos moderbolaget Orkla i Finland. Det innebÀr att mejeriet numera har totalt ett 60-tal olika fÀrskostar i sin produktion.
â Nu ska vi bygga ut ett steg till i fabriken sĂ„ vi kommer öka kapaciteten med 30 procent.
Betyder det hÀr att ni anstÀller fler?
â Vi har tagit in mer folk successivt sedan i höstas, det handlar om cirka fem personer som har fĂ„tt anstĂ€llning. Vi har i dagslĂ€get cirka 85 medarbetare. Vid högsĂ€song blir de nĂ„got fler.
Ăven framĂ„t ser det riktigt bra ut. Företaget har fulltecknat i orderstocken efter semestern.
Hur pÄverkas ni som företag av omvÀrldslÀget?
â Visst har Ă€ven vi utmaningar med energipriser och rĂ„varupriser. Men vi har arbetat smart och effektiviserat nĂ€r det varit bra tider. VĂ„r största utmaning Ă€r de stigande rĂ„varupriserna. Vi anvĂ€nder Ă€gg i allt vi gör, liksom mjölk och socker, som har blivit mycket dyrare. Annars ser det vĂ€ldigt positivt ut för oss.
Ostkakan Àr mejeriets storsÀljare och pÄ andra plats kommer kladdkakan. För ungefÀr ett halvÄr sedan slÀpptes den senaste produkten, citronkladdkakan.
â Den Ă€r vĂ„r största succĂ© efter kladdkakan. Vi har jĂ€ttemycket i pipen, det kommer nya bakelser och nya grĂ€ddtĂ„rtor pĂ„ gĂ„ng inom kort, vilket Ă€r jĂ€ttekul.
Frödinge Mejeri har en stor mÀngd olika produkter i sin produktion. Ostkakan, kladdkakan, jordgubbstÄrtan och pajerna kÀnner de flesta igen. Men mycket av det som produceras pÄ mejeriet Àr sÄdant som inte svenska konsumenter hittar i butikshyllorna. FÀrskosten till exempel.
â Vi har speciella produkter som bara gĂ„r till utlandet, eller till industrin för vidareförĂ€dling och restauranger. Vi gör ocksĂ„ delar av innehĂ„llet till andra varumĂ€rken, till Norge levererar vi fĂ€rskost som anvĂ€nds till pizzasĂ„s.