Dessa är tänkta att tvinga folk från att göra ?fel? val. Det menade Per Bolund (MP), ekonomiskpolitisk talesperson, som under tisdagen presenterade partiets skuggbudget.

Just cykeln blir central när Miljöpartiet "ansvarar för framtiden" och 19,5 miljarder kronor läggs till tåg, kollektivtrafik och cykel. Och vem betalar för det? Det gör skattebetalarna med lastbilsskatten som är tänkt att hålla den tunga trafiken borta från vägarna.

Miljöpartiets budget har globalt fokus. Gott så, man kan inte beskylla deras budget för att vara världsfrånvänd - dessvärre är den Sverigefrånvänd. Man vänder nämligen ryggen till landsbygden. Och i stora delar av Sverige ställer sig den ekonomiska utvecklingen på bromspedalen. I vårt avlånga land måste transporter fungera för att tillväxten ska underhållas. Lastbilarna är helt nödvändiga för att näringslivet utanför storstadsområdena ska överleva och utvecklas.

I förslaget om lastbilsskatt hävdar Miljöpartiet att eftersom "ett tiotal länder i Europa har infört en avståndsbaserad avgift för tunga fordon" så kommer detsamma fungera för Sverige. Det är enkelspårigt och ser inte till just vårt lands bästa.

Samtidigt har Miljöpartiet gått längre i från vänsterkanten. Det är goda nyheter för partiet självt, som nu får satsa innerligt på sina hjärtefrågor. Men att de helst vill visa sig självständiga försvårar nu för andra samarbeten. Det är beklagligt, eftersom ett gemensamt arbete mellan regeringen och Miljöpartiet skulle kunna ligga i tiden. För att det ska ske måste MP släppa på jämförelsestatistiken och i stället komma med förslag som kan fungera för hela landet. Miljöpartiets ambition att visa sig stort är däremot inte konstigt när de har fått göra uppoffringar med de röda tidigare. Men partignabbet bör läggas åt sidan till fördel för Sveriges ekonomiska utveckling.

Sveriges geografi kräver goda kommunikationer och transporter för att förflytta varor och tjänster över hela landet. Det ska vi inte motarbeta. Vi vill hålla vår industri exportmässig och konkurrenskraftig. De tunga lastbilstransporterna är inte utbytbara. De fungerar som en länk till industrier i skogs- och landsbygd, något som inte får nedvärderas.

Om det ska kunna bli tal om partisamarbete framöver, bör inte Miljöpartiet gå ut och brösta upp sig med oanvändbara förslag. De grönas budget behöver kliva ned från cykeln och få ett bättre fotfäste i verkligheten. Alla vinner på en politik som rullar i hela Sverige.