Christer Jonsson har kört Volvo i back-SM-sammanhang under många säsonger. Men den gamla Volvo 740 började falla för åldersstrecket och ett byte inom en snar framtid var mer eller mindre påtvingat.

Varför just Skoda och inte en Volvo C30, S40 eller något annat?
- Jag har alltid tyckt att Skodan har varit en tävlingsbil. Michael Jernberg har ju kört sin Fabia med framgång i både SM och i EM-serien. Jag ville dessutom ha en annorlunda bil och träffade en som var på väg till Tjeckien för att köpa en kaross. På den vägen är det, förklarar Christer.

Den blå Skodan är byggd efter reglementet för klassen Super Nationell 2 400 cc. Karossen är importerad från bilfabrikens tävlingsavdelning i Tjeckien. Skyddsbur och kardantunnel-box är byggt av Ingvar Gunnarsson, resten har Christer plockat ihop själv hemma i Utrike. Motor, drivlina och fjädringskomponenterna kommer från 740. Cirka 270 till 280 vilda hästar finns under plasthuven och körs på E-85, alltså en "miljöbil".

Artikelbild

| Skodan är bred, ser grym ut och drivs på E-85. En miljöbil?

Hur är Skodan att köra, i jämförelse med Volvon?
- Som att köra en go-kart, den är mycket kortare än min gamla 740 och ställer andra krav på mig som förare. Med Volvon kunde jag ta ut sladden innan kurvan och stå på, här är det mer direkt på, mer direktstyrt, konstaterar Christer.

Än så länge har teamet endast kört tävlingarna i UpHill Cup och far och son Jonsson ligger fyra respektive trea i klassen. Själva back-SM är uppskjutet till augusti.

Vad kostar allt det här?
Svaret dröjer men kommer till slut:

- Det vill jag inte riktigt svara på, men det är inte gratis, säger Christer och drar på smilbanden.