100 år med vind i seglen

Ångbåt är det moderna transportmedlet och det ska dröja ett decennium innan det första världskriget bryter ut. San Fransisco drabbas av en förödande jordbävning. Herrar och damer badar tillsammans i Mölle, vilket orsakar stor skandal.
Så ser världen ut 1906 - då Westerviks Segelsällskap Wikingarna, WSSW, bildas.

Populär båttyp. En modell av medlemmen Valter Liffners Wikingbåt "Framåt", den på 20-talet så populära båttypen, finns uppsatt på en vägg i WSSW:s klubblokal. Foto: ANDERS LILJEGREN

Populär båttyp. En modell av medlemmen Valter Liffners Wikingbåt "Framåt", den på 20-talet så populära båttypen, finns uppsatt på en vägg i WSSW:s klubblokal. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto: Fotograf saknas!

Sport2006-11-02 00:25
På lördag kväll, på årsdagen, firas jubilaren med en stor festkväll på Notholmen.
- Det blir självklart sprängfullt i klubbhuset. En 100-årsfest är inget man får vara med om varje dag, säger sekreteraren Jan Löttiger.
I Västervik bildades det första segelsällskapet i september 1885, Westerviks Segelsällskap (WSS), efter ett upprop i denna tidning. Medlemsantalet ökade snabbt och uppgick vid sekelskiftet 1900 till drygt 200 personer.

Med åren började det stå allt klarare att det fanns olika samhällsgrupper seglare inom WSS. Vid denna tid var begreppet fritidsbåt något som förknippades med en viss ekonomisk standard och till och med en viss samhällsställning.
För övriga var båten framför allt ett arbetsredskap vid fiske eller transporter, även om den vid speciella tillfällen också kunde användas till kappsegling.

I ett protokoll från Wikingarnas bildande den 4 november 1906 berättas om hur mindre bemedlade inom WSS i timmar tvingades gå omkring och huttra i den skarpa blåsten och vänta på resultaten från kappseglingen, medan de mera välbeställda seglarna intog en flott regattasupé ombord på en ångbåt:
"Det är ej alla som hafva råd till sådana extra fästmiddagar, och så blir ju väntan så lång för dem som vill höra resultatet av dagens segling. Väntan blef för många så lång att de foro hem".

Klasskillnaderna plus ett stort motstånd mot moderna fenkölsbåtar var det som gjorde att några medlemmar bröt sig ut och bildade Westerviks Segelsällskap Wikingarna, WSSW.
- I dag har Wikingarna 434 medlemmar, men de senaste decennierna har kappseglingsintresset minskat. Det går lite upp och ned under åren. Vi har dock några projekt på gång nu för att blåsa nytt liv i kappseglingsintresset, säger vice ordförande Olle Svernell.

- Det finns ett förslag att köpa in fyra tvåmansbåtar av typen Tvåkrona. Den är robust, lättseglad och säker. I den skulle både äldre och yngre kunna få känna på hur underbart det är att segla.
Inför Wikingarnas jubileum har en intressant och rikt illustrerad minneskrift tagits fram. Den är sponsrad med pengar ur förre ordföranden Karl-Erik Gustafssons Minnesfond.

K-W Thillsson var sällskapets allra förste ordförande (1906 samt 1916-1919). De allra första åren höll WSSW till vid Lögarbergen inne i Gamlebyviken, varefter man i närmare 40 år hade Ekholmen utanför Gränsö slott som sin klubbholme.
- Lottbåtar var något mycket vanligt i WSSW:s barndom. De fick enligt reglerna inte säljas vidare, utan skulle användas av vinnaren vid kappseglingar. En av de första båttyperna var den så kallade Wikingbåten, som fick sitt namn efter klubben, berättar den tidigare ordföranden Ulf Andersson.

I princip var det gamla skärgårdsökor som byggdes om till segling. 1946 kom så den däckade Wikingsnäckan med ruff som kostade 2 175 kronor. Det byggdes totalt 13 exemplar av den genom åren och modellen kom att bli legendarisk.
C-kanoter, eller c-lådor som de kallades, var oerhört populära på 50-talet. En av de som seglade C-låda var Roland Johansson. Han fick smeknamnet Mandel, då han hade nummer 91 i seglet...

1945 flyttade WSSW in till Notholmen, som vid denna tid hade Kastellholmen på utsidan. Mellan öarna gick en spång. Först 1962 öste man igen sundet mellan öarna - utan någon som helst vattendom. 1946 stod klubbhuset färdigt på sin nuvarande plats. Det har byggts ut sedan dess.
- I början torkade vi våra bomullssegel på klubbhusets vind. Det luktade som fasen när massa sura segel hängde där, minns mångårige medlemmen Kenneth Lindqvist.

Sällskapet har fostrat ett stort antal framgångsrika seglare, exempelvis Håkan Svensson som i mitten av 70-talet blev juniorvärldsmästare i Laser. Klubben har även arrangerat ett stort antal stora tävlingar genom åren. Både EM och SM.
Karin Alkstedt och hennes bror Kalle är två av dagens mest talangfulla juniorseglare i WSSW. Syskonen har vunnit en rad stora tävlingar de senaste åren.

- För att lyckas ute på banorna handlar det mycket om att få ett jättestort stöd från både klubben och föräldrarna. De har vi verkligen fått, säger en glad Karin som tror att segling alltid kommer att vara en attraktiv sport i en sjöstad som Västervik.
- Västervik har ett både idealiskt och idylliskt läge, med en perfekt fjärd mitt i stan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!