Aktiebolag ska rädda Västervik

Nu finns det möjlighet att bli delägare i Västervik Speedway. Klubben har nämligen klart med att starta ett aktiebolag.

Nu har allmänheten chans att bli delägare i Västervik Speedway där Tomasz Gollob är den största stjärnan. Arkivfoto: Lisa Olaison

Nu har allmänheten chans att bli delägare i Västervik Speedway där Tomasz Gollob är den största stjärnan. Arkivfoto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Sport2010-01-20 00:23
Förslaget är att aktiebolaget ska heta Västervik Motorsport AB och kommer driva elitverksamheten i Västervik Speedway.En av de stora anledningarna till bildandet av aktiebolag är att klubben då slipper betala sociala avgifter för sina utländska förare.De flesta förarna driver sina egna verksamheter i bolagsform och därmed behövs det inte betalas sociala avgifter eftersom klubben köper en tjänst från förarens företag.En annan annledning är att föreningen därmed kan dra av momsen vid inköp av varor och tjänster, men samtidigt måste klubben redovisa moms både för varor och tjänster som klubben säljer.- Klubben kommer att äga 66 procent av aktiebolaget. Resten kommer privatpersoner och företag ha möjlighet att äga, berättar Larry Carlsson, vice ordförande i Västervik Speedway. Det finns inget krav på att man är medlem i klubben för att få köpa aktier.Totalt kommer klubben emittera 49 000 aktier. Intresserade kommer att erbjudas aktieposter på 100 aktier för 2 500 kronor.- Om vi skulle lyckas sälja alla aktier så skulle det ge 1 325 000 kronor. Det skulle ge bolaget en stabil grund att stå på. Vi har även möjligheten att göra en ny emission om försäljningen går bra.Är intresset stort för att köpa aktier?
- Jag har en lång lista där det finns intresserade som vill teckna sig för aktier. Vi ska nu göra utskick till alla som är intresserade, svarar Larry.15 februari är slutdatumet för denna emission. Fram till den 10 mars kommer allmänheten ha möjlighet att teckna sig.Interimsstyrelsen i aktiebolaget består i dagsläget av Larry Carlsson, Börje Andersson och Rune Nilsson. Förhoppningen är att få in några ytterligare företagspersoner i styrelsen.Även om Västervik Speedway bildar aktiebolag är fortfarande det ekonomiska läget ganska ansträngt.- Vi dras fortfarande med gamla skulder och det kommer ta flera år innan vi är skuldfria, berättar Larry Carlsson.- Vi kommer att få leva snålt. Alla i klubben är kostnadsmedvetna och vi kommer att få utnyttja ideella krafter i större utsträckning.Största utgiftsposten är ersättningen till förarna. Förra året kostade förarna 4,3 miljoner kronor. I budgeten för 2010 har klubben räknat med att förarna kommer att kosta 3,3 miljoner kronor i grundserien.- De flesta förarna har betalt per poäng och ingen har någon sign-on bonus.På grund av det ekonomiska läget valde klubben att tacka nej till danske VM-föraren Kenneth Bjerre.- Det finns ett tak hur mycket vi kan betala.Larry anser att klubben har fått ihop en intressant trupp med tanke på det ekonomiska läget där VM-förarna Tomasz Gollob och Chris Harris är de tunga namnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!