Det händer nästa lika mycket på som utanför banan när det gäller speedway.Den senaste veckorna har det nästan handlat mer om vad som händer utanför banan än det sportsliga.Turbulensen verkar aldrig ta slut i Västervik Speedway.I höstas när Västervik missade slutspelet fick ordföranden Ivar Svensson och sportchefen Conny Torstensson kraftig kritik från sponsorer som kände sig illa bemött.Nu har kritiken blossat upp igen. Nu är det dock inte bara sponsorerna som ifrågasätter Conny Torstensson, utan nu har även flera medlemmar i klubbens styrelsen tröttnat på Torstensson.Självklart är det inte bra när man inte kan hålla sams inom klubben. Det skapar bara massa merjobb.Givetvis kan man ha olika åsikter om hur saker ska skötas, men till slut måste man komma fram till en lösning.När det gäller Västervik Speedway verkar det vara en näst intill hopplös uppgift att lösa eftersom det finns många olika starka viljor som drar åt varsitt håll.Tufft ekonomiskt läge och Västervik Speedway har varit synonymt med varandra under hela 2000-talet. Sedan 2002 har klubben bara gjort ekonomiskt överskott ett år och det var 2006. Inte ens när det blev SM-guld 2005 gick klubben med plus.Om Västervik Speedway skötte sina kort rätt skulle det ekonomiska läget kunnat varit betydligt bättre. Enligt styrelsemedlemmen Maj Rondahl väljer flera intresserade sponsorer att hålla inne med sina pengar så länge Conny Torstensson är kvar som sportchef.Det är en svidande kritik från sponsorerna hur de anser att Conny sköter sitt jobb.Om Västervik inte får ordning på ekonomin inom en ganska snar framtid finns kanske risken att klubben går samma väg som till mötes som Smederna, Masarna och Kaparna har gjort.Klubbarna i elitserien måste ta sig en allvarlig funderar så att det inte blir ytterligare klubbar som följer Smederna, Masarna och Kaparnas väg till konkurs.Helt klart är att flera klubbar dras med för höga kostnader jämfört med vad man har i intäkter.Jakten på en slutspelsplats kanske kostar mer än vad den smakar.I och med Smedernas konkurs är mitt förslag att permanenta elitserien till åtta lag nästa år. Det skulle innebära att inte blir förarnas marknad på samma sätt som det är i dagsläget.Självklart ska vi ha kvar stjärnorna, men det skulle bli ett överskott på förare och det skulle innebära att förarna inte kan fortsätta att trissa upp lönerna.Innan säsongen var det många så kallade experter som inte trodde att Västervik skulle nå en slutspelsplats, men i år när Västervik näst intill har fått köra med ett skadefritt lag har man visat att man vill vara med och utmana om SM-guldet.Ett bra bevis på att det inte går att värva sig till framgång är Piraterna. Innan säsongen svarade laget för flera spektakulära förstärkningar, men det har inte utvecklats sig som lagledaren Stefan Andersson hade tänkt sig. Nu slåss laget med näbbar och klor för att ta sig till slutspel, som var en given sak innan säsongen började.När det gäller speedway slutas jag aldrig förvånas vad som händer, på och utanför banan.