Dplay: "Full förstÄelse för de som drabbats"

Allsvenskan Ă€r i gĂ„ng – men Dplay har hackat. De som upplevt problem med strömningstjĂ€nsten kan kompenseras av Discovery, som beklagar problemen. "Vi har full förstĂ„else för de som blivit drabbade", skriver kommunikationsdirektören Jessica Linnman.

AIK:s Tom StrannegÄrd under söndagens derby mot Hammarby, som likt alla allsvenska matcher sÀndes i Dplay.

AIK:s Tom StrannegÄrd under söndagens derby mot Hammarby, som likt alla allsvenska matcher sÀndes i Dplay.

Foto: Jessica Gow/TT

Sport2020-06-23 16:50

Hackande bild och sĂ€ndningar som inte kommer i gĂ„ng. Dplay – som tog över sĂ€ndningsrĂ€ttigheterna för allsvenskan och superettan i fotboll frĂ„n C More inför sĂ€songen – har haft tekniska problem under de första omgĂ„ngarna och hoppas kunna rĂ€tta till problemen under veckan.

"Vi Àr sjÀlvklart vÀldigt ledsna över att inte alla kunnat se allsvenskan och superettan pÄ grund av tekniska problem. Det Àr vÄrt fokus att rÀtta till de problemen och vi har under veckan kunnat uppdatera och pÄ sÄ sÀtt avhjÀlpa flera av de problem som identifierats. Det vi nu jobbar pÄ Àr att lösa problemen med vÄra appar i smart-tv", skriver Discoverys kommunikationsdirektör Jessica Linnman i i ett mejl till TT.

Hon menar att majoriteten av tittarna inte upplevt nÄgra problem.

"Vi hade i söndags cirka en procent av alla vÄra tittare som hade problem med laggning, frÀmst relaterat till vÄra appar i smart-tv, de övriga hade en bra upplevelse", skriver Linnman.

Tipset: Dokumentera

Den som upplever problem kan vÀnda sig till Dplay för kompensation.

Ett tips frÄn Konsumentverket Àr att dokumentera problemen sÄ att man kan bevisa att de har existerat, sÀger Adam Dahlin, vÀgledare pÄ HallÄ Konsument, till Aftonbladet.

Han menar ocksÄ att tittare som upplever problem med sÀndningarna ska kunna stÀlla krav pÄ kompensation.

– Svaret Ă€r: Ja, om man inte fĂ„r vad man har avtalat om. Betalar man pengar för att man ska kunna följa allsvenska matcher och det inte fungerar som man har kommit överens om sĂ„ kan det vara möjligt att krĂ€va prisavdrag motsvarande det hĂ€r problemet, sĂ€ger Dahlin.

"Finns alltid risker"

Hur mycket kompensation som kan bli aktuellt bedöms utifrÄn problemet och vilket abonnemang kunden har, enligt Jessica Linnman pÄ Dplay.

"Sedan finns det alltid risker med streaming som kan vara relaterade till vÄr plattform men ocksÄ utifrÄn vilken uppkoppling tittaren sitter pÄ och vilken teknik som anvÀnds. Det som Àr viktigt att veta Àr att vi under en dryg vecka sÀnt tre omgÄngar av allsvenskan och superettan utan möjlighet att kunna testa under en försÀsong. Det Àr en vÀldigt intensiv start och resultatet Àr att vissa tekniska problem visat sig först i en livesituation vilket vi beklagar", skriver hon.

NĂ€sta match i allsvenskan Ă€r Östersund–Norrköping pĂ„ lördag.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!