Elton har alltid haft ett intresse för motorer och följer regelbundet Formel 1, där Landon Norris är favoriten. När han var tre år gammal började han med motocross, men efter ett tag kände både han och hans föräldrar att det var dags att gå över till fyra hjul.
– En dag körde han cross på stora banan, sen fick han gashäng och körde omkull. Då sa vi: "Nu åker vi hem, säljer den här och köper en gokart," säger Madelene.
Året Elton fyllde sex började han köra gokart. För att tävla behöver föraren vara åtta år, så det dröjde till förra året innan Elton kunde börja med officiella tävlingar. Han tävlade då i den mellansvenska kartingserien (MKR) och vann hela serien med maxpoäng.
– Det var ingen som hade gjort det innan, säger Madelene.
Nästan all Robin och Madelenes fritid läggs på sonens satsning. Förut hade både Madelene och Robin sina egna motorsportkarriärer, men när sonens framgångar började visa sig valde de att lägga ner all sin tid på honom.
I vintras deltog han i World Series Karting Championship i Italien, där alla de bästa förarna i världen tävlar. Helgen innan den officiella World Series-tävlingen var det en annan prestigefylld tävling i Italien, där samma förare deltog. Det var 63 förare anmälda och i finalen slutade han på en sjunde plats. I den riktiga World Series-tävlingen kom han femma i kvalet, men i finalen krockade han ut sig.
För en månad sedan fick han en inbjudan till det kinesiska mästerskapet i Shanghai.
– Det är ett team från Kina som kör samma fabriksmärke som oss. De frågade vårt svenska team om de kunde plocka dit fem snabba chaufförer och då blev Elton en av de utvalda, säger Robin.
I Kina hamnade han på en 15:e plats efter kvalet och körde upp sig till en femteplats i finalen. Han hade även snabbast varvtid.
Hur mycket kostar allt?
– Det går att lägga precis hur mycket som helst, säger Robin, som inte vill avslöja en specifik summa.
Han nämner att kostnaden kan hamna på flera hundra tusen om året. Det som kostar är allt från resor, drivmedel, däck, startavgifter och att stå i bra tält under tävlingarna.
– Den här tiden är dyr, men sedan hoppas man ju att framtiden kan ge tillbaka en del pengar, säger Robin med glimten i ögat.
Eltons talang har också gjort att de fått en del stöd av sponsorer. Om de inte fått hjälp av sponsorer i Kina hade kostnaden för en sådan tävling kunna gå upp emot 200 000 kronor.
I Kina hade de även en kart på plats som de kunde låna. I Italien fanns också allt förberett första gången och nu har teamet fraktat ner en kart som står redo när det är dags för tävlingar i Italien.
Målet för 2025 är först att ta hem SKCC (Sydsvenska Karting Champion Cup), där han kör i klasserna Mini och Junior-60 (J-60).
– J-60 är en internationell klass. Det är den vi tävlade med i Kina och Italien. Mini är en enklare variant med mer lättkörda bilar. Det som styr där är den som har bäst motor.
I Mini kan förarna vara uppemot 15 år gamla och i J-60 är de äldsta 14 år. För två veckor sedan körde han första loppet i Sverige. Det var en tävling i Klippan. Han kom då tvåa i J-60 och etta i Mini.
I Malmö den 12 till 13 april var den första officiella deltävlingen. Han kom då tvåa i Mini och i finalen på J-60 blev det en dramatisk början.
– En startmiss gjorde att han gled ner till femte plats i början av loppet. Han kunde dock snabbt börja klättra upp i fältet och när han körde in i mål var han långt före konkurrenterna, säger Madelene.
– Malmö var svår i början på träningen, men sen lärde jag mig banan snabbt, säger Elton.
Vinsten i Malmö betydde också mycket för Elton som ändå är rätt självsäker på sin förmåga.
– När jag kör känner jag mig säker på att vinna.
Inför tävlingarna är Elton oftast nervös, men när loppet väl är igång vet han vad som krävs för att vinna.
SKCC tävlas i sju deltävlingar under sommar och höst. I sommar ska han även tävla i SM på hemmabanan i Linköping 6 till 10 augusti. Till hösten bär det sedan av till World Series och tre tävlingar i Italien under oktober och november.
– Jag ser fram emot Italien i höst och är revanschsugen, säger Elton.