De två senaste säsongerna har Västervik kört med ett budgetlag och båda åren har laget slagits i botten.
Förra året åkte Västervik ur elitserien, men fick en friplats sedan Rospiggarna tackat nej, och i år säkrades kontraktet i sista omgången.
Nu är tanken att det ska bli ändring på detta.
- Det har märkts att vi har saknat en heatledare. Helst bör vi ha avgjort matcherna innan det 15:e heatet, berättar Västervik Speedways ordförande Seimour Östervall.
I och med att det är klart att Västervik kör i elitserien även 2013 kan styrelsen inleda arbetet med förartruppen.
- Vi behöver ytterligare en förare av klass och det finns önskemål från olika företagare vilka förare vi ska plocka hit. Förhoppningarna är att vi ska få loss ekonomiska resurser så att vi har råd att värva en heatledare, konstaterar Seimour.
Seimour vill inte avslöja några namn, men ett tänkbart alternativ kan vara Nicki Pedersen, som kom tvåa i snittligan
- Jag kommer inte köra i allsvenskan, säger Nicki Pedersen till Norrköpings Tidningar sedan Vargarna åkt ur elitserien.
SM-kvartsfinalerna mot Dackarna kommer förhoppningsvis att ge ett ekonomiskt överskott för Västervik.
Hur mycket vet inte Seimour i dagsläget. Allt hänger på hur det går i den första matchen i Målilla på tisdag.
- Helst ser jag att vi vinner, men en förlust med två-fyra poäng skulle innebära att det blir ett stort intresse för returmatchen. Vi har redan börjat ringa runt till de som har platser på VIP-läktaren och sponsorerna får betala in runt 10 procent extra för att det blir SM-kvartsfinal.
När det gäller förarbudgeten har Västervik hållit sig till den som har varit på 2,9 miljoner kronor för grundserien.
Inför säsongen budgeterade Västervik med ett snitt på 2 000 åskådare per match. Totalt sågs de sju hemmamatcherna av 17 593 åskådare och det ger ett snitt på 2 513 per match. Det är ökningen med 65 åskådare per match jämfört med förra året.
- Det är kul att publiken har ställt upp även om vi har kört med ett budgetlag.