De bistra vintrarna de senaste åren har inneburit att Oskar har kunnat köra regelbundet på Skramstadgöl som ligger mellan Gamleby och Västervik.
Skramstadgöl är perfekt att köra isspeedway på. Den är drygt fyra och en halv meter djup, fryser ganska snabbt samt att den ligger skyddad från eventuell vind. I dagsläget är isen cirka 20 centimeter tjock.
Oskar är inte först ut att använda Skramstadgöl. På 1950-talet spelade Gamleby IF flera klassiska bandymatcher på insjön.
Det bjöds på strålande vinterväder när Oskar tränade i söndags. Runt tio minusgrader samt strålande solsken.
- Vi har kört på isen varje vinter sedan 2007. Förra året körde vi långt in i mars och det var bara en helg emellan innan jag åkte till Polen på träningsläger, berättar Oskar Karlsson, som bor i Fästad.
Vad är den största skillnaden med att köra på is jämfört med en vanlig bana?
- Fästet, eftersom det hugger lite annorlunda, svarar Oskar.
På sommaren brukar det bli problem med motorerna när det blir för varmt, det bekymret finns inte på vintern. Enda skillnaden är att Oskar smörjer motorn med en tunnare olja.
I princip varje lördag och söndag tillbringar Oskar ett par timmar på sjön för att träna, men det är många timmar av förberedelser innan han kan starta cykeln.
Först har Oskar plogat upp en bana på cirka 250 meter med riktiga snövallar.
- Kör jag in i snövallen tar det tvärstopp för cykeln medan jag själv flyger all världens väg.
Det som dock tar allra mest tid är att sätta skruv i däcken. Det går åt cirka 400 skruvar till varje däck.
- Först borrar jag hål i däcket och för att få fast skruven använder jag mutter och bricka. Dessutom ligger det en brandslang mellan skruvarna och innerslangen, annars går det hål på innerslagen, berättar Oskar som inte exakt kan säga hur lång tid det tar att sätta fast alla skruvarna.
Förra året gjorde Oskar sin första säsong på 500 cc.
Vad var den största skillnaden på din körning från början av säsongen till slutet?
- Jag hade mera fart i cykeln samt att det gick stadigare. Dessutom var det skoj att få köra i elitserien och därmed få känna på den nivån, svarar Oskar.
Oskar tillhör Västervik Speedway, men han kommer även i år köra för Målilla i division I.
- Jag måste förbättra mina på starter och det handlar mycket reaktionssnabbhet. Jag är dock medveten om att det kan ta sin tid och jag har tålamodet. Det är bättre att det går sakta framåt än att det tar tvärstopp, menar Oskar innan han ska ge sig ut på nytt träningsvarv på Skramstadgöl.