Förra året såg truppen snäppet svagare ut på pappret.
Då kom Västervik Speedway fyra i tabellen och åkte ut mot ett formtoppat Vetlanda i kvartsfinal.
I år såg de flesta experter Västervik som ett intressant lagbygge. Jag själv skrev i en krönika att chansen till semifinal var bra mycket större än i fjol.
Hur det gick, det vet ni vid det här laget. Med två omgångar kvar – och det har egentligen varit klart längre än så – är det fastställt att Västervik blir jumbo i elitserien och med största sannolikhet kör i allsvenskan 2015.
Ingen tisdagsmatcher på Stena Arena längre. Nu blir det torsdagar som gäller. Bara en sån sak.
Det finns några uppenbara punkter på vad som gick snett:
Peter Ljung kom från ett starkt 2013, men var inte i närheten av samma prestationer. Suger lagkaptensrollen så mycket energi från den engagerade Ljung?
Krzysztof Kasprzak fick sämsta möjliga start med sin knäskada. Han återhämtade sig dock, men har varit alldeles för blek i Västerviksvästen.
Ludvig Lindgren och Mathias Thörnblom tog inte nämnvärda kliv framåt på ovalerna. Det hade Västervik behövt, Oliver Berntzon och Kim Nilssons utvecklingskurvor har betytt massor för Smederna respektive Rospiggarna.
När de trötta felkontrakteringarna Rune Holta , Dave Watt och Daniel Nermark hade skeppats iväg kom trion Przemyslaw Pawlicki , Tobias Musielak och Tomasz Jedrzejak in.
Pawlicki kändes pigg, men poängskörden var under all kritik. Musielak gjorde det bra och är värd beröm. Jedrzejak var som vanligt, gör oftast sitt jobb, men är ingen förare som vinner matcher åt sitt lag.
Hur blir allsvenskan då?
Tja, skillnaden mot elitserien är massiv, både publik- och kvalitetsmässigt. Där finns så klart inga Darcy Ward eller Jaroslaw Hampel , där heter de utländska toppnamnen Maksims Bogdanovs, Kenneth Hansen och Kauko Nieminen.
Däremot, och det måste betonas tycker jag, kör alla svenska elitserieförare (förutom Andreas Jonsson) i allsvenskan. Detta tack vare gästförarsystemet som har gjort allsvenskan betydligt mer attraktiv under de senaste åren.
Du har exempelvis Fredrik Lindgren i Griparna, du har Antonio Lindbäck i Masarna, du har Peter Karlsson i Örnarna och du har Thomas H Jonasson i Valsarna.
Som ni ser: det finns kvalité. Allsvenskan är inte i närheten av elitserien, men det är absolut ingen kyrkogård.
Västerviks trupp kommer nu att genomgå en förvandlig modell större. Peter Ljung tror jag förvisso stannar, chanserna att Ludvig Lindgren går samma väg känns inte heller omöjliga. Jag kan tänka mig att Västervik kommer ha en eller två utlänningar i truppen. Av de som finns i klubben nu är Tobiasz Musielak den jag hade prioriterat först. Ung, fräsch och med en ljus framtid till mötes. I allsvenskan skulle Musielak bli en stjärna.
Sedan vill jag se att egne produkten Oskar Karlsson, 20 år, får en given plats i startsjuan. Bakom där bör även 17-årige Gustav Johansson vara med och slåss. Förare med lokal förankring har inte hemmapubliken blivit bortskämda med på sistone.
Jag räknar med att Västervik har som mål att ta sig tillbaka till elitserien snabbt.
Helst första eller andra säsongen.
Lyckas klubben med det, så tror jag merparten av sponsorerna stannar och allt kan återgå till det vanliga i sinom tid.
Men om de blir fast i allsvenskan längre än så – då kan det lika gärna ta tio år innan en återkomst.