Kostnaderna måste sänkas om Västervik ska överleva

Kostnaderna har varit för höga och därför är ekonomin fortfarande ansträngd hos Västervik Speedway. Detta har inneburit att klubben inte har kunnat betala ut förarlönerna i utlovad tid.

Det är tuffa tider som väntar Västervik Speedway och Conny Torstensson för att få ordning på ekonomin.  Arkivfoto:  Anders Steiner

Det är tuffa tider som väntar Västervik Speedway och Conny Torstensson för att få ordning på ekonomin. Arkivfoto: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Sport2009-09-17 00:07
Redan innan säsongen startade insåg klubben att den skulle få likviditetsproblem under sommaren.Därför kom klubben med ett förslag att 15 procent av förarnas löner skulle hållas inne där pengarna sedan skulle betalas tillbaka vid kvartsfinal och semifinal. Om det hade blivit final skulle klubben ha betalat en bonus till förarna.- Förarna antog inte vårt förslag och därför blev det inget av detta, säger Conny Torstensson, sportchef i Västervik Speedway.Trots att förarna inte har fått alla sin pengar har de varit lojala mot klubben och ställt upp i matcherna.- Vi har haft bra koll på läget och vi har varit noga med att berätta för förarna hur det ligger till. Alla förarna har fått betalt för lika många matcher för att det inte ska bli något gnäll.Nu räknar klubben med att göra ett plus-minusresultat för det här året, men det innebär att man inte lyckas beta av på skulden från förra året som var på drygt 900 000 kronor.- Hade vi gått till semifinal hade vi kunnat betala av en del på skulden. Dessutom förlorade vi cirka 200 000-250 000 kronor i intäkter på den inställda matchen på grund av Smedernas konkurs.Conny medger att det är jobbigt att hela tiden förklara för leverantörer och förare om det ekonomiska läget.- Vi har hamnat i ekorrhjul. Om man ser i backspegeln så hade vi ett lag som var 200 000-400 000 kronor dyrare än vad vi egentligen hade råd med.- Man orkar inte hur länge som helst, konstaterar Conny.Till nästa år görs snittreglerna om och det innebär att Västervik inte kan köra med det lag som man gjorde i tisdagens match.Det kommer bara finns plats för fem av sex professionella förare.- Samtidigt som vi sänker nivån lite grand sänker vi kostnaderna med 10 000-15 000 kronor per match. Över en säsong rör det sig om runt 200 000 kronor.- Kan vi sänka kostnaderna totalt för en match med 20-30 000 kronor kommer vi spara cirka en halv miljon på ett år. Det är nödvändigt för att vi ska överleva, menar Conny.Hur ser framtiden ut?
-Inga förhandlingar har inletts med några förare inför nästa år, men den uppfattningen jag har är att till stor del är förarna villiga att stanna kvar, svarar Conny.När det gäller lagledarfrågan tror inte Conny sista ordet är sagt när det gäller Peter Helgesson, som har meddelat att han slutar efter sex säsonger som lagledare.Hur blir det med din framtid i klubben?
- Jag jobbar på som vanligt fram till den 1 december. Sedan får vi se vad som händer, säger Conny som är varslad till den 1 december.Kanslisten Magnus Geisler som också blev varslad tidigare i höst jobbar sina två sista dagar i dag och i morgon. Han har fått klart med ett nytt arbete från och med nästa vecka.
Statistik Västerviks förare
Förare Matcher Poäng SnittBjarne Pedersen 15 148 7,94 (7,77)Tomasz Gollob 15 146 7,77 (8,56)Chris Harris 17 133 6,46 (5,59Niels Kristian Iversen 17 130 6,19 (6,37)Grigorij Laguta 12 99 6,07 (5,38)Tomasz Gapinski 12 79 5,26 (6,17)Billy Forsberg 1 4 4,90 (4,96)Artem Laguta 1 2 4,58 (5,00)Kevin Doolan 6 23 3,48 (3,31)Eric Andersson 5 24 3,40 (2,97)Anton Rosén 14 26 2,65 (2,00)Pontus Aspgren 3 6 2,17 (2,00)Snittet baseras på matcherna i grundserien och siffrorna inom parentes är ingångssnittet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!