Lagkänslan ska fixa slutspelet

Fyra handplockade nyförvärv ska lyfta Västervik Speedway till SM-slutspel.

Västerviks lagkapten Peter Ljung är nöjd med årets lag och bryr sig inte det minsta om att ingen lade sin röst på Västervik på upptaktsträffen. Arkivfoto: Anders Steiner

Västerviks lagkapten Peter Ljung är nöjd med årets lag och bryr sig inte det minsta om att ingen lade sin röst på Västervik på upptaktsträffen. Arkivfoto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Sport2012-04-18 00:00

Efter den miserabla avslutningen på förra säsongen, där Västervik egentligen åkte ur elitserien, fick laget behålla serieplatsen tack vare att Rospiggarna tackade nej.

Då inte samma sak ska upprepas i år igen har Västervik gjort om ordentligt i truppen.

Tre etablerade förare har fått lämna och fyra nya har kommit in.

- Peter har haft stor del i vilka förare vi skulle värva eftersom han känner många och vet vilka som var intressanta att ta kontakt med, berättar lagledaren Mikael Messing i samband med tisdagens elitserieupptakt i Stockholm.

De nya förarna är Dave Watt, Jurica Pavlic, Daniel King och Mikael Max som gästförare.

- Vi vill ha förare som ger allt för laget. Watt och King är kända för att vara trevliga. Max är en underskattad förare som har fått köra mycket i skymundan, menar Mikael.

- Dessa tre tillsammans med Jurica Pavlic kommer att tillföra laget mycket som gör att vi tar oss till slutspel, även om det kommer att bli tufft, fortsätter Mikael.

Lagkaptenen Peter Ljung och Mikael Messing har i stort sett varit överens om vilka förare som skulle in i laget.

- Det är viktigt att fungera både på banan och i depån. Om man trivs ihop känner alla en trygghet, berättar Peter.

Två av nyförvärven kan Västervik tacka värsta rivalen Dackarna för.

- Seimour Östervall, Västervik Speedways ordförande, tog kontakt med mig och frågade vilka förare som inte skulle bli kvar hos oss och då berättade jag att Jurica Pavlic samt Daniel King inte skulle få plats på grund av snittet, berättar Dackarnas klubbchef Jörgen Kling.

- Även om vi är rivaler på banan så vill vi ha kvar Västervik i elitserien eftersom det är roliga och ekonomiskt viktiga derbyn, fortsätter Jörgen.

Sedan Tomasz Gollob försvann har Västervik saknat den riktigt stora stjärnan i laget. Nu bygger man i stället på jämnheten.

Det innebär att Västervik inte står och faller med någon förare, men samtidigt måste alla förare prestera om det ska bli framgång.

- Helst måste vi ha avgjort matcherna innan 14:e och 15:e heatet eftersom vi inte har lika starka toppar som många av de andra lagen, säger Messing.

Västervik har två VM-förare i år; Peter Ljung och Chris Harris.

- Jag är mer orolig för Chris, som ska vara största stjärnan. Han är det största orosmomentet eftersom han inte får det att fungera just nu. Då är jag mindre orolig för Peter. Jag tror att deltagandet i VM kommer göra honom gott, konstaterar Mikael Messing.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!