Att kvala in till VM-serien är inte det lättaste. Det har många duktiga förare fått uppleva.
Peter fick en plats av VM-arrangören BSI sedan både Piotr Protasiewicz och Darcy Ward tackat nej till sina platser.
- Jag tackade ja med en gång när jag fick förfrågan. Jag kan villigt erkänna att jag har haft en del tur som har fått en plats, men hade jag inte kommit sexa i GP-finalen i Vetlanda hade förfrågan gått till någon annan istället, så jag ber inte om ursäkt för att jag får chansen, berättade Peter Ljung under en lunch hemma i Vetlanda i början av mars.
När VT träffade Peter på ett av Vetlandas klassiska fik var han nyss hemkommen från ett träningsläger i Slovenien och förberedelserna pågick för fullt med att göra allting klart med det som skulle fraktas iväg inför lördagens VM-premiär i Auckland, Nya Zeeland.
- Detta är en chans som kanske inte dyker upp igen, det fanns ingen tvekan om att tacka ja. Att få köra i VM-serien är väl alla speedwayförares dröm.
Enligt Peter kommer deltagandet i VM-serien att bli ett lyft för honom. Samtidigt som det är en utmaning är det också en nyttig erfarenhet. Peter har kört seriespeedway som proffs i drygt tio år och det har blivit som att stämpla in varje vår, nu blir det något helt annorlunda.
Vad kommer vara den största skillnaden jämfört med seriematcherna?
- Tempot, tuffare heat och att det är lite mer spets. Det kommer jag ha stor nytta av i seriematcherna, svarar Peter.
Tankar inför säsongen?
- Jag har inte satt någon speciell målsättning vilken placering jag ska hamna på. Förhoppningarna är att jag ska kunna vara med och konkurrera om poängen. Det kan dock ta några tävlingar innan jag växt in i det helt och hållet.
Nu väntar alltså världens bästa förare som motståndare i varje heat, men det är inget som skrämmer Peter.
- Jag har slagit alla förare, men jag har fått stryk av alla också, säger Peter och skrattar.
Peter vill prestera så pass bra under debutsäsongen att han blir aktuell för VM-serien även nästa år. Om det innebär att han kommer bland de åtta bästa eller får ett wild card bekymrar honom inte speciellt mycket.
Det finns många förare som har kvalificerat sig till VM, men sedan har haft väldigt svårt att hävda sig.
Peter hoppas inte göra samma misstag som många andra. Han har pratat en del med Antonio Lindbäck som har givit en del värdefulla tips.
- Man ska inte göra för stor grej av det hela. Lägg pengar på saker som kan hjälpa dig framåt, inte på för stor profilering och bussar.
Vem vinner VM?
- Det är svårt att säga så här tidigt. Jag hade aldrig tippat Greg Hancock förra året. Andreas Jonsson fick äntligen visa att han är en så bra förare som han verkligen är, så förhoppningsvis kan han vara kvar på samma nivå.
Även om VM-serien kommer ta mycket tid för Peter så har han inte glömt bort Västervik Speedway.
- Det är otroligt viktigt att prestera i Västervik och min polska klubb Grudziadz. Det är där jag har mitt levebröd.
Förra året i Västervik blev inte riktigt som Peter hade tänkt sig.
Interna strider och laget åkte egentligen ur elitserien.
- Det var inte roligt att vara lagkapten när det fanns 100 olika viljor. Man måste se till lagets bästa och inte till den enskilda förarens bästa. Dessutom fanns det en förare som förstörde stämningen som gjorde att situationen nästan blev ohållbar.
- Inför i år ser det mycket bättre ut. Vi har fått flera nya förare som gör att vi har en potential att kunna vinna mot vilket lag som helst. Dave Watt är ett riktigt bra nyförvärv. Förutom att han är en bra speedwayförare så är han en bra person som höjer stämningen i depån, och det betyder mycket om det ska bli framgång.