Efter tre genomförda tävlingar återfinns på Peter på 14:e plats i VM-tabellen med 15 poäng.
Senaste deltävlingen i Prag var hans klart bästa med sex poäng.
Vad har du lärt dig av de tre första deltävlingarna?
- Rätt så mycket. För det första att det går riktigt fort. Hur mycket man förlorar på ett enda litet misstag, det märktes i Prag, svarar Peter Ljung.
I Prag hade Peter riktigt bra starter och ledde flera av sina heat, men några enkla misstag gjorde att han blev passerad av både en och två förare.
- Det är tre riktigt bra motståndare man möter i varje heat, så det gäller att minimera misstagen. Jag är dock medveten vilka misstag som jag har gjort.
Hur är känslan så här långt?
- Jag var medveten att det skulle ta två-tre tävlingar att komma in det hela. I början var det lite av en aha-upplevelse att det gick så fort. Nu gäller det att kunna knyta ihop säcken och inte tappa massa onödiga poäng, svarar Peter.
I sina två senaste ligamatcher har Peter haft stora motorproblem. Först i söndags i Polen och sedan i tisdags med Västervik Speedway borta mot Vetlanda.
Det var tändsystemet som var det stora problemet, men efter en blixtutryckning till Danmark i onsdags ska detta var löst.
- Nu har vi fått ordning på vad som var fel och det ska inte påverka inför lördagens tävling.
Tankar inför tävlingen på Ullevi?
- Det är svårt att ha några förväntningar. Förhoppningsvis blir det ett en bra bana och inte en motocrossbana som det har varit vid flera tillfällen.
Lee Richardson tragiska bortgång har självklart påverkat Peter Ljung. De stod varandra väldigt nära efter ha kört tillsammans fem säsonger i Vetlanda och de körde även ihop i Swindon och Lakeside.
- Jobbigast har det varit vid de tysta minuterna och då har man varit lite offside innan matcherna. Vi umgicks mycket utanför banan och det är tragiskt att en sådan duktig och hänsynstagande förare ska drabbas, det känns så orättvist.
Har Lees bortgång påverkat din körning?
- Möjligen i första heatet som jag körde i Polen efter att vi hade fått dödsbudet. Annars vill jag inte säga att det har påverkat mig när jag sitter på cykeln, konstaterar Peter Ljung.