Nej till sänkta förarlöner

I spåren av lågkonjunktur och krisdrabbade klubbkassor föreslår Joakim Olsson från klubben Lejonen en gemensam inbromsning av förarlönerna. Men klubbarna tycker inte det är läge att slå av på takten. Här är varför.

Conny Torstensson och de flesta elitserieklubbarna vill inte bryta ingångna föraravtal för att anpassa sig till en eventuell fortsatt lågkonjunktur.Foto:Lisa Olaison

Conny Torstensson och de flesta elitserieklubbarna vill inte bryta ingångna föraravtal för att anpassa sig till en eventuell fortsatt lågkonjunktur.Foto:Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Sport2009-03-18 00:06
- Det handlar om förtroende och att skrivna avtal ska hållas, säger Västervik Speedways sportchef Conny Torstensson.Att sänka lönerna rakt av med 25 procent var inget som fick de övriga klubbarna på Svensk Speedways årsmöte att dansa ringdans heller.- Lejonen fick ett nej för sitt förslag av majoriteten av klubbarna. För oss som suttit med och förhandlat fram avtal så handlar det om att vara man och stå för dom. Du kan ju tänka dig själv att om din chef skulle komma och säga att du får 25 procents lägre lön plötsligt. En del föreningar har nog skrivit några avtal i euros och andra valutor och då kan du räkna ut själv att det inte blir så bra, säger Torstensson.Med sänkta löner skulle speedwayklubbarna kunna anpassa sig till lågkonjunkturen och de minskade publikintäkterna tänkte Joakim Olsson, ordförande från Lejonen.- Oj vilket bra förslag jag kom med trodde jag. Här skulle alla klubbarna kunna spara flera hundratusentals kronor och så säger de nej, säger Olsson och skrattar.Han tillägger:- Jag är faktiskt förvånad. Det här var ju en möjlighet för alla att dra ner på lönekostnaderna i ett läge med ekonomiskt kärvt klimat. Ett liknande läge kommer nog inte igen.Men minskade publikintäkter och allmänt försämrade tider räcker inte för att rucka på redan skrivna avtal. Inte än i alla fall.- Vi har en budget som vi jobbar efter och vi ska klara ut situationen ändå. Men om vi inte får de intäkter vi väntar oss så måste vi tänka över förarnas löner också. Vi upplever det inte som tufft just nu utan tvärtom positivt. Sponsorerna är på gång. Det är väl någon stor sponsor som backat lite, men annars så ser det mycket bra ut, menar Torstensson.Olsson tror dock att det inte är något bra läge att sänka lönerna till hösten som han tror kan bli aktuellt.- Om klubbarna tror att man kan sänka lönerna till hösten istället när det är huggsexa igen om förarna är ju bara korkat. De klubbar som tror att publikintäkterna ska öka och som är beroende av det är riktigt farligt ute. Klubbarna tror att folk i kristider vill gå ut och roa sig, men jag har svårt att tro det, säger Olsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!