Bara fyra segrar på elva matcher. Hittills har inte årets säsong utvecklat sig som Västervik Speedway hade hoppats på.Målet är att vara med bland de främsta lagen i elitserien, så har det inte riktigt blivit. För tillfället är det närmare till nedflyttningsplatsen än vad det är till en slutspelsplats.Varför har det gått som det har gjort?Självklart finns det mängder av faktorer till detta.En är alla skadorna. Att förare bli skadade tillhör sporten, men så många skador som Västervik har drabbats av hittills vet jag inte om något annat lag har råkat ut för tidigare.Västervik har använt sig av tolv förare, sju av dem har varit skadade vid något tillfälle och självklart håller det inte i längden när lagledarna Peter Helgesson och Marvyn Cox väldigt sällan får köra med samma lag match efter match.Det går dock inte att skylla de dåliga resultaten enbart på skadorna.I fem av förlustmatcherna har någon av de fem toppförarna nollat och det finns inget av lagen i årets jämna elitserie som har råd med detta om det ska bli segrar.Sedan har det varit lite si och så med formen på förarna i Västervik. Jämfört med förra året är det bara fem förare som har höjt sitt personliga snitt.De senaste åren har Västervik Speedway skämt bort sina supportrar med nästan bara segrar tack vare mycket bra lagkörning. Många gånger har förarna hjälpt varandra fram i första kurvan.Jag hävdar att lagkörningen eller bristen på lagkörning är det stora bekymret för Västervik i dagsläget. När Rospiggarna vann på Sparbanken Arena var det lagkörningen som fällde avgörandet. Rospiggarna hjälpte varandra mycket bättre i startkurvan och det gav resultat.Det är många som ropat efter Robert Johansson och undrat varför inte han får chansen.Jag kan delvis hålla med de som har ropat efter Robert. Hemma mot Rospiggarna hade det funnits plats för Robert på reservplatsen tillsammans med Billy Forsberg.Robert hamnat i moment 22 efter det att han ville lämna Vargarna för Dackarna. Den övergången sprack på grund av att Vargarna begärde en summa som inte Dackarna var beredda att betala.Efter det att övergången gick om intet har det varit sparsamt med tävlande för Robert. Han har blivit överställd i flera av Vargarnas matcher och därmed är det osäkert vilken Robert form är i. Jag är dock ganska säker att Robert har haft större chans att ta poäng än vad Jonas Andersson har haft om han fått chansen. Nu återstår sju matcher och så många fler förluster har inte Västervik råd med om det ska bli SM-slutspel. Då gäller det att lagledaren samlar ihop laget innan det viktiga mötet med Indianerna och förklarar vad lagkörning går ut på.Förhoppningsvis har alla förarna tillfrisknat till mötet med Indianerna. Om jag får bestämma vill jag att Billy Forsberg och Stefan Ekberg får köra som reserver. Det är det starkaste paret i dagsläget om Västervik ska köra med en stark förstafemma. Tomasz Chrzanowski har inte imponerat hittills i år och därför måste friskusen samt publikfavoriten Grigorijs Laguta få chansen i stället.Indianerna borta blir ingen enkel uppgift. Kumla-gänget har tagit skalpen av både Dackarna och Vetlanda rejält. Förlust där och Västervik kan ligga sist, hemska tanke, och då får uppgiften bli att klara nytt kontrakt.Årets elitserie har inte utvecklats sig som experterna trodde på förhand. Att ett smålandslag leder serien är ingen överraskning, men att det är nykomlingen Lejonen som gör det var det ingen som trodde på innan. Tvåan i dagsläget Rospiggarna var en av de starkaste nedflyttningskandidaterna.Givetvis är det kul när det inte går riktigt som experterna har tippat, men jag undrar om Västervik Speedway tycker det i dagsläget...