Föga överraskande redovisar AIK Fotboll röda siffror för det hÄrt pandemidrabbade första kvartalet. Förlusten före skatt skrevs till 9,8 miljoner kronor vilket kan jÀmföras med 20,5 miljoner samma period 2020.
Ăven intĂ€kterna sjönk (totalt 23,3 miljoner kronor) i takt med att man fick spela sina matcher inför i princip tomma lĂ€ktare. AIK-aktien som Ă€r noterad pĂ„ NGM-listan hade vid lunchtid backat 1,8 procent.
ââLĂ€get Ă€r Ă€ndĂ„ stabilt. Vi har en kassa pĂ„ 25 miljoner kronor och ligger dĂ€rmed utifrĂ„n vĂ„r plan att ta oss igenom 2021, sĂ€ger klubbens finansdirektör HĂ„kan Strandlund till TT.
à rskortsförsÀljning kompenserar
Det kraftiga bortfallet av publikintÀkter har kompenserats nÄgot av ÄrskortsförsÀljning, precis som för bland annat allsvenska konkurrenten DjurgÄrden. I AIK:s fall handlar det om totalt 9 200 stycken.
Ingen av klubbarna har velat uppge en exakt siffra för hur stor ekonomisk förlust varje enskild match innebÀr, DjurgÄrden har tidigare medgett för TT att det dock "handlar om miljonbelopp".
ââJag vill inte uppge nĂ„gon siffra men vi hade vĂ€l förra Ă„ret lite högre publiksnitt Ă€n DjurgĂ„rden och för till exempel för ett Stockholmsderby blir det en kĂ€nnbar förlust för oss, sĂ€ger HĂ„kan Strandlund.
Ytterligare en minskad intÀkt Àr souvenirförsÀljningen som sjönk frÄn 4,8 miljoner till 3,5 miljoner. Enligt HÄkan Strandlund har man nu fokus pÄ att bygga upp en tydlig e-handelsplattform.
TT: Skulle det kunna vara aktuellt att gÄ via andra försÀljningskanaler som nÀthandelskedjor?
ââNej, vi vill jobba inom egna kanaler med en stark e-handelsplattform. Vi tror att de som vill köpa AIK-souvenirer gĂ„r via oss.
Söker ekonomiskt stöd
AIK Fotboll har precis som andra idrottsföreningar sökt olika former av ekonomiskt stöd liksom genomfört korttidspermitteringar. Under dagen har man ansökt om retroaktivt kompensationsstöd, för hur mycket vill dock inte HÄkan Strandlund avslöja. DÀremot Àr han fortsatt kritisk mot hur publikrestriktionerna har utformats.
ââVi anser att det finns en orimlighet i att bara ta in Ă„tta Ă„skĂ„dare pĂ„ Friends medan pĂ„ andra publika platser som köpcentrum och restauranger sĂ„ Ă€r det vĂ€sentligt mycket mer folk. Det missgynnar publiken.
RörelseintÀkter | 23,3 | 24,6 |
Rörelseresultat | â 9,7 | â 20,4 |
Transfernetto | 2,2 | â 1,3 |
Resultat före skatt | â 9,8 | â 20.5 |
Fotnot: Alla siffror i miljoner kronor.