Patrik vill ändra snittregeln

Snittet i speedway har alltid varit ett kärt samtalsämne och det är många som vill ändra på snittaket som är på 43,15 i dagsläget.

Snittet. Patrik tycker att man ska gå efter det lag som vinner SM-guld och taksnittet sätts efter deras snitt den senaste säsongen. FOTO:anders liljegren

Snittet. Patrik tycker att man ska gå efter det lag som vinner SM-guld och taksnittet sätts efter deras snitt den senaste säsongen. FOTO:anders liljegren

Foto: Fotograf saknas!

Sport2006-09-07 00:25
Några förespråkar att snittet ska sänkas 40,00 eller att snittaket höjs. Det finns ingen enighet mellan klubbarna i dagsläget.
Ska man ta bort snittet helt och hållet?
- Det tycker jag inte. För då kan någon klubb värva ihop de bästa förarna. Jag tycker istället att man ska gå efter det lag som vinner SM-guld och taksnittet sätts efter deras snitt den senaste säsongen, säger Västerviks lagledare Patrik Olsson.
Både Bo Wirebrand i VMS Elit och Morgan Andersson i Luxo Stars är inne på samma linje som Patrik.
- För några år sedan var regeln att kommande års snitt satte efter lagsnittet på det segrande laget i serien. Det tycker jag är en mer human regel, som gör att man kan bygga mera långsiktigt, säger Bo Wirebrand till Vimmerby Tidning.
- Det är det som känns mest rättvist, man ska inte behöva möblera om ett halvt lag bara för att man vinner serien. Någonting bör göras, om inte annat för att ta död på spekulationer i slutet av säsongerna, säger Morgan Andersson till Vimmerby Tidning.

Jämfört med förra året så har Västerviks förare sänkt sina snitt förutom trion Sebastian Ulamek, Niels Kristian Iversen och Chris Harris. Det gör jobbet lite lättare för Patrik när han ska sätta ihop truppen till nästa år.
Förra året höjde sig de flesta förarna sina snitt och det gjorde att inte fanns plats för Peter Ljung samt Matej Ferjan i lagbygget inför den här säsongen.
SM-slutspelet återstår, men redan nu har Västerviks lagledare Patrik Olsson börjat förhandla med förarna inför nästa säsong. Om några förare är klara i dagsläget ville inte Patrik avslöja.
- Det är på gång, men det är en del bitar som fattas. Nu är förarnas snitt inför nästa säsong klara och det innebär att vi vet vad vi har att jobba efter, säger Patrik Olsson.
- Tanken är knyta upp stommen på flerårskontrakt. Det innebär att jobbet efter säsongen blir lite lugnare.

Till nästa säsong måste klubbarna innehålla minst en förare under 21 år på plats ett till sju. Även om inte beslutet är taget så är klubbarna överens och senare i höst kommer det definitiva beslutet.

Är det en bra regel?
- Tanken är god, men det kommer bli huggsexa på de yngre förarna eftersom det inte finns tillräckligt många unga lovande förare, svarar Patrik Olsson.
Enligt Patrik är risken att priset på de yngre förarna kommer att höjas rejält med tanke på hur marknaden ser ut. Dessutom måste klubbarna i princip ha tillgång till två förare under 21 år ifall någon av förarna blir skadad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!