Peter Ljung gillar inte den nya ljuddämparen

Beslutet att införa den nya ljuddämparen till nästa år står fast.

Enligt Svemos beslut måste Peter Ljung och övriga speedwayförare i Sverige köra med den nya ljuddämparen nästa år.Arkivfoto: Karin Hertz

Enligt Svemos beslut måste Peter Ljung och övriga speedwayförare i Sverige köra med den nya ljuddämparen nästa år.Arkivfoto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Sport2010-12-09 00:00

- Det är som det är, de har väl testat lite grand och vad jag har hört har det inte blivit någon större förändring, berättar Västervik Speedways Peter Ljung.

Svemos rundbanesektion beslutade att införa den FIM-homologerade ljuddämparen inför 2010, men efter kraftiga protester sköts beslutet på framtiden.

I det senaste protokollet skriver rundbanesektionen att klubbarna och förarna ska påminnas att från och den 1 januari 2011 gäller endast den FIM-homologerade ljuddämparen enligt tidigare taget beslut.

- Det känns knepigt om de inte har lyckats lösa problemet, säger Peter, som har en motor med den nya ljuddämparen.

Vad är skillnaden med den nya ljuddämparen?
- Motorn kvävs och det gör att cykeln uppför sig väldigt konstigt i kurvorna som gör att den blir den väldigt svår att styra, svarar Peter.

Senaste säsongen körde Peter för Gneizno i polska Liga I, men det är tveksamt om det blir någon fortsättning. Han har dock fram till den 31 januari innan han måste bestämma sig.

Däremot talar det mesta för att det blir en fortsättning i engelska Lakeside.

- Det fungerade bra och jag vill tillbaka, konstaterar Peter.

När säsongen drar i gång på allvar har inte Peter bestämt ännu. Allt hänger lite grand på när säsongen startar i England. Eventuellt kan det bli en resa till Kroatien innan dess och då återstår det att se om det blir med den gamla eller nya ljuddämparen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!