Speedwaycyklar och hästar - går det ihop..?
Jag skriver inte Målilla och Vetlanda,för så heter inte klubbarna längre. Dackarna och Njudungarna är ett minne blott. En elitserieklubb i speedway måste i dag ha ett företagsnamn att bygga upp verksamheten på. Det är där Luxo och Elit kommer in i bilden. Två lokala företag som öppnade stora plånboken när speedwayklubbarna presenterade sina riktigt stora sponsorkontrakt.
Ingen tror väl på fullt allvar att Dackarna skulle kunna värva stjärnor som Peter Karlsson, Mikael Max, Andreas Jonsson, Hans Andersen och några till. Nej, det var "Luxo" som skrev ut den stora feta checken, på samma sätt som Elitfönster gjorde i Vetlanda. Njudungarna hade inte kunnat locka var sig Rune Holta, Lee Richardsson eller Wieslaw Jagus till speedwayovalen i Vetlanda. Den här säsongen har speedwaylaget i Lars-Åke Lagrells län till och med lockat till sig världsmästaren Jason Crump.
Hur man resonerade i Westerviks Motorsportklubb (WMSK) den dag man bytte ut Skepparna mot Västervik Speedway är historia, men ändå svårt att förstå. Hur många "rena kronor" har VÄSTERVIK satsat på sponsring för Västervik Speedway. Jag utgår ifrån att VÄSTERVIK står för Västerviks kommun. Hade det inte varit bättre med Tjustbygdens Speedway, Team Elfa eller Naxo Stars, för att ta några exempel. Jag utelämnar Lux Stars av en viss orsak.
Arbetet med införandet av elitlicens visar hur klart som helst att det just nu bara är speedwayklubbar med företagsnamn som får åka. De käcka namnen Masarna, Rospiggarna, Kaparna, Vargarna, Smederna, Indianerna och Piraterna har röda bokslut just nu. Västervik Speedway Speedway hör också dit trots att vi inte längre talar om att vi är Skeppare på ostkusten.
För en gångs skull håller jag med kontroversielle Tommy Rander i Kaparna i Göteborg. Han sade så här i SvD förra veckan:
- Elitlicensen kan skapa kaos om den utformas fel. Förutsättningarna är väldigt olika mellan klubbarna, inte minst när det gäller driften av anläggningarna.
Västervik Speedway klev in i den här säsongen med ett underskott på 1,7 miljoner kronor. Auktoriserade revisorer ska ta sig en titt på alla elitklubbars ekonomi innan elitlicensen skrivs ut. Kan detta sluta på mer än ett sätt?
I samma stund som Svemo började prata elitlicens skrev WMSK till kommunen och begärde ytterligare 295 000 kronor i driftsbidrag för Ljungheden. " Vi har ont om pengar", svarade ordföranden i Kultur & fritid Peter Lundgren. "Att ta över driften av Ljungheden finns inte i vår tankevärld" svarade chefen för Kultur & Fritid Lasse Danielsson.
Roligare svar än så kan man få, men en dörr öppnades ändå. Kultur & fritid kan tänka sig att ta överskottspengar från bowlinghallen för att bygga om Ljungheden till en kombinerad speedway-och hästanläggning. Ursäkta min okunnighet, men hur pusslar man ihop bullriga speedwaycyklar med ljudkänsliga hästar?
Nej, gör inget dumt. Se i stället till att Gollob & Co tar täten direkt i elitserien, att laget går till slutspel så att vi får semifinal och final som grädde på moset, och leta sedan reda på en riktigt stor sponsor som begriper hur stor speedwaysporten är i Västervik.
Ett brev till Harald Hjalmarsson kan också vara aktuellt. Men be inte om skötselbidrag utan om pengar från kommunens marknadsföringskonto. Peter Lundgren på Kultur & fritid var ju inne på den linjen i sitt svar till WMSK.
Ni som inte läste Lars Belfrages insändare i fredags bör göra det. Ni som läste den kan göra det en gång till. För den var riktigt bra.
Svemos rundbanechef har också varit ute i spalterna. Han sade så här i SvD: "Jag har svårt att se varför vissa klubbar väljer en taskig polack i stället för en ung lovande svensk förare".
33 procent av elitseriens 99 förare är polacker. Han borde ha sett någon åka någon gång. Västervik Speedway har en riktigt bra trupp i år, fem av förarna är polacker. Lägg till två duktiga danskar, en sloven, och en drös svenskar, så förstår alla att Västerviks förutsättningar är ganska goda den här säsongen.
Patrik Olsson har alltså nominerat Sebastian Ulamek i kvällens lag. Rätt eller fel? Det vet vi strax före 21.00 i kväll när 16:e och sista heatet är kört. Visst ser det lite lustigt ut med ett skadat nyförvärv i premiären som förmodligen inte ens kommer att finnas på plats på Ljungheden
Det är den här sportens snåriga regelverk som gör detta möjligt. De andra grabbarna på övre halvan i laguppställning tar hand om var sitt heat av de fyra som Ulamek egentligen skulle köra. Det ska inte kunna bli några problem. Det är ju första matchen, för säsongen, alla förare är både laddade och hungriga. Fem eller sex eller sju heat spelar ingen roll. Bara Patrik räknar rätt, så att det finns folk kvar att skicka ut när heat 16 ska köras
Vi ses på Ljunghedens Motorstadion i kväll klockan 19.00. Ta med jämna pengar, då går det fortare i spärrarna.
Alla sommarblommor ska planteras om i större krukor. Den lilla kruka plantan står i vid inköpstillfället är ofta genomvävd av rötter och har förbrukat den näring som fanns i jorden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!