Speedwayförarna på krigsstigen

Införandet av ny ljuddämpare upprör både lagledare och förare. Kritiken har varit så tuff att Svemo har nu beslutat att ta upp ämnet till en diskussion.

Peter Ljung har inte provat den nya ljuddämparen och tänker inte göra det heller. Han hoppas att Svemo ändrar sitt beslut.Arkivfoto: Karin Hertz

Peter Ljung har inte provat den nya ljuddämparen och tänker inte göra det heller. Han hoppas att Svemo ändrar sitt beslut.Arkivfoto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Sport2010-04-17 00:00
I höstas beslutade det internationella förbundet, FIM, att införa en ny ljuddämpare. Anledningen till beslutet var att man måste få ner ljudnivåerna.Beslutet har mottagits med viss skepsis i vissa länder. Polen har beslutat att inte använda ljuddämparen under 2010. England planerar att införa den 15 maj och Danmark väntar till den 1 juni. Dessutom kommer inte den nya ljuddämparen att användas i VM-serien.Flera förare har redan testat den nya ljuddämparen med negativt facit sedan motorerna har gått sönder.En som hittills inte har använt sig av den ljuddämparen är Västervik Speedways Peter Ljung.- Jag är rädd om mina grejer. Jag vill inte riskera någonting och har jag otur kan en motor gå sönder. Det skulle kosta mig 50 000 kronor, berättar Peter Ljung.Vad är är problemet med den nya ljuddämparen?
- Motståndet i den nya ljuddämparen är mycket större. Den är felkonstruerad och det gör att avgaserna kommer in i motorn. Det innebär att motorn blir fruktansvärt varm som gör att metallen i motorn börjar röra på sig och det kan sluta med haveri, svarar Peter.De svenska förarna har några idéer vad de kan tänka sig hitta på om Svemos beslut står fast.Är det aktuellt med strejk?
- Det finns inget konkret, men vi har diskuterat några saker. Det är vi som får ta riskerna och ingen kan tvingas oss att gå till en arbetsplats som är livsfarlig, menar Peter.Peter berättar att flera av de etablerade förarna har haft problem att styra sin cyklar med den nya ljuddämparen. Om de etablerade förarna har haft problem vad kommer då att hända när de mera orutinerade förarna sätter sig på cyklarna undrar Peter.Alla lagledarna i elitserieklubbarna har enats om att regeln måste skjutas på framtiden tills det fungerar. Serieföreningen har skickat en skrivelse till Svemo.- Det var bra skrivet. Jag har fått flera mejl från klubbar och förare med sakliga argument. Då lyssnar man självklart. Det måste utvärderas och ställas mot varandra, säger Christer Gustavsson på Svemo till Norrköpings Tidningar.Svemo kommer att ta upp frågan igen.- Självklart måste vi göra det, vi måste ju också värna om speedwayen. Jag vill i alla fall inte uppleva några fler allvarliga olyckor, säger Christer.FIM diskuterar just nu den aktuella frågan och kommer inom kort med ett resultat och beslut. Tidigast den 20 april och förhoppningsvis inte senare än den 22 april kommer FIM redovisa sitt beslut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!