Speedwayförarna på krigsstigen
Införandet av ny ljuddämpare upprör både lagledare och förare. Kritiken har varit så tuff att Svemo har nu beslutat att ta upp ämnet till en diskussion.
Peter Ljung har inte provat den nya ljuddämparen och tänker inte göra det heller. Han hoppas att Svemo ändrar sitt beslut.Arkivfoto: Karin Hertz
Foto: Karin Hertz
- Motståndet i den nya ljuddämparen är mycket större. Den är felkonstruerad och det gör att avgaserna kommer in i motorn. Det innebär att motorn blir fruktansvärt varm som gör att metallen i motorn börjar röra på sig och det kan sluta med haveri, svarar Peter.De svenska förarna har några idéer vad de kan tänka sig hitta på om Svemos beslut står fast.Är det aktuellt med strejk?
- Det finns inget konkret, men vi har diskuterat några saker. Det är vi som får ta riskerna och ingen kan tvingas oss att gå till en arbetsplats som är livsfarlig, menar Peter.Peter berättar att flera av de etablerade förarna har haft problem att styra sin cyklar med den nya ljuddämparen. Om de etablerade förarna har haft problem vad kommer då att hända när de mera orutinerade förarna sätter sig på cyklarna undrar Peter.Alla lagledarna i elitserieklubbarna har enats om att regeln måste skjutas på framtiden tills det fungerar. Serieföreningen har skickat en skrivelse till Svemo.- Det var bra skrivet. Jag har fått flera mejl från klubbar och förare med sakliga argument. Då lyssnar man självklart. Det måste utvärderas och ställas mot varandra, säger Christer Gustavsson på Svemo till Norrköpings Tidningar.Svemo kommer att ta upp frågan igen.- Självklart måste vi göra det, vi måste ju också värna om speedwayen. Jag vill i alla fall inte uppleva några fler allvarliga olyckor, säger Christer.FIM diskuterar just nu den aktuella frågan och kommer inom kort med ett resultat och beslut. Tidigast den 20 april och förhoppningsvis inte senare än den 22 april kommer FIM redovisa sitt beslut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!