Stark släppte aldrig greppet
Mikael Stark gjorde en kometkarriär som rallycrossförare. Bara på ett par år blev Överumsgrabben både svensk mästare samt svensk-norsk mästare, men till slut kände Mikael att han ville ägna mer tid åt familjen.Helt och hållet har inte Mikael släppt motorsporten och på måndag gör han comeback som rallyförare.
Ny bil för Mikael Stark. Nu är det rallybilen som gäller för Mikael. De största framgångarna hade han dock som rallycrossförare. Foto: Anders Liljegren
Foto:
- Sista säsongen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag ville spara på grejerna eftersom jag hade sålt bilen och därmed blev jag lite försiktig när jag körde.Då är det väldigt svårt att lyckas i rallycross, säger Mikael Stark.
- Min styrka som rallycrossförare var att jag försökte jämnt och ta mig mål i varje tävling. Det gav resultat i det långa loppet.
När Mikael stod på toppen av sin karriär var all fokusering på rallycrossen. För att få det att fungera ekonomiskt så jobbade Mikael över två timmar varje dag. Efter arbete gick Mikael nästan direkt till verkstaden. Totalt ingick åtta personer i teamet.
- Jag fick offra mycket och jag kunde aldrig unna mig något. Jag kunde aldrig gå på några fester.
Även om det kostade mycket tid och pengar, så ångrar inte Mikael sin satsning. Han tycker det var värt detta.
Inte så svårt att förstå med tanke på framgångarna Mikael hade.
Hur kändes det när du slutade?
- Det var en stor omställning, men jag kunde inte släppa motorsporten helt och hållet. Jag köpte en crosscykel och jag hade slagit vad med svärfar att jag skulle köra Gotland Grand National. Det gjorde jag, men det var jobbigt.
- Dessutom saknade jag gemenskapen. Vi i teamet hade mycket roligt tillsammans när vi var på tävlingar.
Helt och hållet har Mikael inte kunnat släppa motorsporten sedan han bestämde sig för att sluta med rallycrossen. Han har alltså kört cross, dessutom har han provat på crosscart under två år dock utan några större framgångar. Bästa resultatet var en tredje plats i en SM-tävling.
Nu väntar alltså en ny karriär för Mikael som rallyförare. Tanken var att Mikael skulle ha gjort debut i dag i Motala, men den blev inställd efter mycket regnande. Därmed sker debuten på måndag i Linköping.
- Jag har aldrig provat på rally tidigare, därför kommer jag ta det lite lugnt i början. Det är svårare att köra rally än rallycross.
- En anledning till att jag valde rally var att det finns tävlingar i närområdet. Jag kan åka på morgonen och vara hemma på kvällen igen. När det jag körde rallycross åkte vi på fredagskvällen och kom hem på natten till måndagen.
Som kartläsare kommer Mikael ha en av sina gamla mekaniker Mikael Pettersson. Stark behövde inte många minuter för att övertala Pettersson.
Mikael har köpt en Ford Escort 75:a som han har gjort iordning under vintern. Halva tjusningen enligt Mikael är att vara i verkstaden och meka med bilen.
Numera blir det inte lika mycket tid som när han körde rallycross. Sambon och de två sönerna vill gärna umgås med sin pappa.
Mikael Stark
Ålder: 35 år.
Familj: Sambo och två söner.
Yrke: Verkstadsmekaniker.
Meriter: SM-guld 2000, SM-silver 2002, svensk-norsk mästare 2001, EM-fyra 2003 i sin sista rallycross-tävling.
Familj: Sambo och två söner.
Yrke: Verkstadsmekaniker.
Meriter: SM-guld 2000, SM-silver 2002, svensk-norsk mästare 2001, EM-fyra 2003 i sin sista rallycross-tävling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!