Svensk speedway blöder

Hälften av klubbarna i elitserien brottas med ekonomiska problem. Även om kraven har skärpts är det många klubbar som har svårt att få ekonomin att gå runt.

Foto: Fotograf saknas!

Sport2008-08-21 00:07
Vid en enkät som Canal plus gjorde med elitklubbarna så var det en klubb som redovisade att man hade en bra ekonomi. Fyra klubbar meddelade att det ekonomiska läget var stabilt och medan övriga klubbar berättade att ekonomin var dålig.Det finns ett flertal orsaker varför klubbarna har svårt att få ekonomin att gå runt. En är att sex av klubbarna som var med i elitserien förra året redovisar minus när det gäller publiksiffrorna. Lönekostnaderna är en annan stor utgiftspost.En klubb som har drabbats väldigt hårt är MasarnaAvesta. Efter eran med Tony Rickardsson är inte intresset lika stort bland fans och företag i Avesta. Lagledarna har fått order från styrelsen att köra med så billigt lag som möjligt i de återstående matcherna.Nu hotar klubben att dra sig ur elitserien även om man inte kommer sist. Styrelsen meddelar dock att något slutligt beslut inte är taget i frågan.- Sportsligt är det förkastligt och det skapar stor irritation bland de övriga klubbarna. Grundprincipen ska vara att man alltid kör för att vinna och med det bästa laget, säger Lennart Andersson, ordförande i Elitspeedway Sverige.Speedway är väldigt beroende av bra väder och mycket publik. En par inställda matcher på grund av regn kan bli ödesdigert.Eftersom Västervik Speedway inte har kört lika bra i årets elitserie jämfört med tidigare så har intresset minskat. Med en hemmamatch kvar har publiksnittet minskat med 430 åskådare per match jämfört med förra året.- Vi har förlorat 400 000 kronor på entréer, sedan tillkommer mindre försäljning i kioskerna, säger Västerviks ordförande Ivar Svensson.- I dagsläget är det ekonomiskt kärvt. Vi har budgeterat med kvartsfinal och skulle vi missa slutspelet så blir det ekonomiska läget ännu kärvare. Tar vi oss till kvartsfinal skulle det rädda mycket.En klubb som dras med ekonomiska bekymmer är Hammarby. Bland annat har Matej Zagar avstått en match eftersom han inte har fått betalat. Tack vare att Hammarby har aktieägare som skjuter till pengar så överlever klubben, men det är inget som håller i det långa loppet. Hammarby har stora kostnader för att driva sporten i Stockholm jämfört med övriga klubbar och historiskt är det svårt för speedway att få ordentligt fäste i storstäderna.Hur ska man nå en lösning på de ekonomiska problemen?
- Vi har ett förslag att införa lönetak och 90 procent av klubbarna visade sitt intresse, men vi har inte kommet till något beslut, svarar Tommy Cederlund, ordförande i Hammarby.Tommys föreslår att lönetaket skulle vara 200 000 kronor per match. De skulle inkludera förarnas poängersättning samt resor.Lennart Andersson och Ivar Svensson är inte lika positiva till ett lönetak.- Det går inte att lösa. Då måste en kontrollfunktion införas samt sanktionsåtgärder tas fram för de klubbar som inte följer lönetaket, menar Lennart.- Risken är att det blir svarta pengar i stället. Vi måste få ner förarnas löner samt få bort bonusen som förarna får när de skriver på ett nytt kontrakt, säger Ivar.Har alla förare i Västervik fått betalat?
- Fram till match mot Smederna har alla förarna fått sin ersättning, svarar Ivar Svensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!