Västervik kom sist i kvalet till elitserien och skulle därmed flyttas ner till allsvenskan, men eftersom Rospiggarna tackade nej till sin plats gick förfrågan till Västervik.
Vid ett styrelsemöte i går kväll diskuterades frågan och efter lång diskussion beslutade klubben att tacka ja till erbjudandet.
- Vi var helt överens i styrelsen, men det var många pusselbitar att gå igenom innan beslutet togs, berättar ordförande Seimour Östervall.
- Hade vi tackat nej är risken stor att speedwayen hade dött i Västervik.
Kvalmatcherna blev en ekonomisk förlustaffär för Västervik och därför släpar klubben efter jämfört med budgeten i dagsläget.
Västervik är under rekonstruktion av Svemo sedan klubben inte fick elitlicens förra året.
- Vi har fram till den 31 december på oss att rätta till det ekonomiska. Svemo har sagt att vi har skött oss bra så här långt, berättar Seimour.
Nu när Västervik har tackat ja till elitserieplatsen återstår ett digert jobb inför nästa säsong. Förare ska kontrakteras och det ska göras klart med lagledare.
Det är mycket som är osäkert eftersom klubbarna inte vet vilka regler som gäller. Det finns förslag på ett flertal nya regler.
Bland annat ska trupperna bestå av sju förare plus två gästförare, lönetak på 2,9 miljoner ska införas, snittak på 10,5 poäng, riders replacement för förare ett till fem, sex lag till slutspel där ettan och tvåan går direkt till semifinal, lag åtta åker ur direkt.
- Vi har inte fått besked när det ska beslutas om de nya reglerna, konstaterar Seimour.