Tuff säsong väntar Västervik

Sport2011-04-29 00:00

Samma visa år efter år.

På förhand är det ingen som tror på Västervik Speedway.

Vid flera tillfällen har Västervik slagit experterna på fingrarna och tagit sig till SM-slutspel.

I år tror jag dock tyvärr experterna får rätt.

Skulle Västervik ta sig till slutspel är det en av de största prestationerna i klubbens historia med tanke på att bara fyra lag får vara med när det ska köras om medaljerna.

Jag håller med de övriga experterna att Västervik får inrikta sig på att undvika att åka ur elitserien.

Den största anledningen till detta är förlusten av storstjärnan Tomasz Gollob.

Ingen förare i Västervik kan ersätta Gollob, utan nu gäller det att samtliga förare kliver upp minst ett steg för att Västervik ska kunna ersätta de poängen som Gollob tog.

Ett tungt ansvar kommer vila på kvartetten Chris Harris, Sebastian Ulamek, Peter Ljung och Adam Shields.

Lagledaren Mikael Messing tror att Harris kommer bli årets förare 2011. Är kanske inte helt omöjligt, men då gäller det att han kan besegra motståndarnas heatledare i match efter match.

Ulamek kan i sina bästa stunder slå vilken förare som helst, men tyvärr skedde det allt för få gånger förra säsongen. Nu får vi hoppas att polacken hittar formen han hade när han körde i Västervik förra gången när han bidrog starkt till klubbens framgångar; ett SM-guld och två SM-silver.

En annan nyckelförare blir junioren Pontus Aspgren. En sak är säker, att Pontus kommer att ta flera poäng än vad Robin Messing och Robin Bergkvist gjorde förra året.

Vilka kommer då Västervik att få tampas med i bottenstriden?

Det blir Valsarna, Hammarby och Lejonen.

Valsarna hade det tufft redan förra året och lär inte få det lättare i år. Hammarby kommer bli oerhört beroende av att Tomasz Gollob tar mycket poäng. Värsta scenariot för Hammarby är att Gollob blir skadad en längre tid, för bakom världsmästaren finns det inga stabila poängplockare. Lejonen får svårt att ersätta Nicki Pedersen och Leigh Adams. Nu hamnar ansvaret på Chris Holder och Kenneth Bjerre och det återstår att se om de är redo för den uppgiften.

Vilka kommer då till slutspel?

Vetlanda, Dackarna och Vargarna känns ganska givna med tanke på vilka trupper lagen har.

Vargarna har förstärkt truppen rejält med Lee Richardson och Nicki Pedersen. Två förare som kommer se till att Norrköpingslaget är med och utmanar Smålandsduon om guldet.

Den fjärde platsen kommer Indianerna och Piraterna att slåss om, där Indianerna drar det längsta strået eftersom Piraterna bara har tillgång till Emil Sajfutdinov i ett eventuellt SM-slutspel.

Inte en säsong utan bråk och tjafs.

Förarna hann knappt starta motorerna förrän de polska förarna ville bojkotta de nya ljuddämparna. Under ett par veckor var det väldigt osäkert vad som gällde, men till slut fick polackerna vika ner sig för beslutet om de nya ljuddämparna.

Det känns som om speedway är den sport där man har svårast att acceptera tagna beslut. Jag vet inte hur många gånger man har varit med om att tagna beslut har rivits upp.

Den här gången stod FIM på sig tillsammans med de övriga nationella förbunden. Bra gjort!

Kan vi nu få en säsong där matcherna och tävlingarna hamnar i fokus gynnar det alla parter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!