Tummar inte på säkerheten

Den senaste tiden har speedwaysporten drabbats av flera allvarliga olyckor med bland annat ett dödsfall.
Säkerheten på de flesta svenska banorna är bra och på Västervik Speedways hemmabana Ljungheden förbättras anläggningen hela tiden för att klara säkerhetskraven.

Säker bana. Bengt Svensson som är säkerhetsansvarig berättar att Ljungheden har en bra säkerhet om olyckan skulle vara framme. Foto: Ellen Kindstrand

Säker bana. Bengt Svensson som är säkerhetsansvarig berättar att Ljungheden har en bra säkerhet om olyckan skulle vara framme. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Fotograf saknas!

Sport2007-06-01 00:25
För två veckor sedan skadade sig Smedernas Robin Johansson så pass allvarligt att han blir förlamad från bröstkorgen och nedåt. Senaste helgen omkom tjecken Michal Matula i sviterna efter en olycka i polska Krosno.
- Tyvärr så får vi acceptera att det händer olyckor, men det gäller att få ner antalet allvarliga olyckor, säger Bengt Svensson som är säkerhetsansvarig hos Västervik Speedway.
- Speedway är en tuff sport, men skaderisken är inte större än i någon annan sport. När det blir olyckor i speedway så blir det ofta allvarligare jämfört med andra sporter.

Samtidigt som sporten har utvecklats, det går bara fortare och fortare, så har det inneburit att säkerheten har tvingats följa med i utvecklingen.
I Ljunghedens begynnelse var det träsarg runt banan. Det innebar att cyklarna och förarna studsade rakt ut i banan igen när de for in sargen.
Numera består sargen av vit duk som sitter på Gunnebo-stängelse. Sargen hålls upp av träpinnar som viker sig om det kommer en cykel eller förare farande in i sargen.
Säkerhetskraven är höga. Inför varje säsong besiktas banan så att den håller kraven som ställs. Inför varje tävling så går domaren tillsammans med tävlingsledaren och den säkerhetsansvarige igenom vad som gäller om olyckan skulle vara framme.
- Inget får visats mellan sargen och publikstaketet när en tävling pågår, varken publik eller reklamskyltar. Det är inte ovanligt att cyklar åker över sargen, konstaterar Bengt Svensson.

Senaste riktigt allvarliga olyckan på Ljungheden var förra året i samband med en U 21-landskamp. Två cyklar kopplades ihop med varandra som for rakt igenom sargen. Det blev ett stort hål där cyklarna hade gått igenom sargen.
- När cyklarna kom farande rakt in i sargen blev de som en kniv som skar upp sargen, berättar Bengt.
- Vi har tre personer som har specialutbildning att laga en eventuell trasig sarg. Vi kan inte fortsätta tävlingen förrän sargen har lagats.
I och med att Ljungheden är 15 meter bredd på raksträckorna så finns gott om plats för alla förarna. Det innebär att ingen förare behöver köra ända ute vid sargen för att kunna köra om.

Det är bara MasarnaAvesta som använder luftstaket av de svenska klubbarna. I VM-serien används det och i England har samtliga klubbar luftstaket. I Polen har de flesta klubbarna luftstaket.
Varför har inte Västervik luftstaket?
- Vi har haft en diskussion om luftstaket och förarna vill gärna ha det i kurvorna. I dagsläget är det en kostnadsfråga varför det inte finns, svarar Bengt Svensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!