Ungdomarna måste utbildas

Satsa på ungdomarna. Ska svensk speedway överleva måste klubbarna lägga mer fokus på att utbilda unga förare.

Svemos Tony Olsson, närmast kameran, vill att klubbarna satsar mer på ungdomsversamheten för att sporten ska överleva. Här ses Tony i samtal med tidigare förbundskaptenen och numera expertkommentatorn Mats Olsson.Foto Roger Hultgren

Svemos Tony Olsson, närmast kameran, vill att klubbarna satsar mer på ungdomsversamheten för att sporten ska överleva. Här ses Tony i samtal med tidigare förbundskaptenen och numera expertkommentatorn Mats Olsson.Foto Roger Hultgren

Foto: Roger Hultgren

Sport2008-12-29 00:06
- I dag är det ett stort problem att klubbarna engagerna sig för mycket i elitverksamheten. Därmed finns det inte tid och ork över till att ta hand om ungdomarna, säger Tony Olsson, koordinator på Svemo. Antalet utövare har minskat rejält de två senaste åren. Bland 500 cc har sporten tappat 43 förare och på knattesidan är det 28 förare färre jämfört med två år sedan. Nu har många av knatteförarna gått över till 500 cc, så alla har inte lagt av. - Bland de vi har tappat på 500 cc är många av naturlig avgång. De flesta knatteförarna har gett sig själva chansen på 500 cc, men sedan har de lagt av efter något eller några år. Bland annat på grund av ekonomin. Svemo driver ett projekt som heter Guldhjälmen där barn upp till 12 år samt föräldrar får delta. Utbildningen är upplagd som märkestagning, så att barnet efter vissa färdigheter först tar bronshjälm, därefter silverhjälm och sist guldhjälm. Under 2008 hade speedwayen 16 deltagare i Guldhjälmen jämfört med motocrossen som hade 1 300. - Vi har mycket att lära av motocrossen. Klubbarna måste ta Guldhjälmen på allvar. Det är meningen att det ska generera nya förare. - Påfyllningen har inte varit bra. Klubbarna måste lägga mer fokus på barnen, konstaterar Tony. Enligt Tony är klubbarna är dock medvetna om problemet och alla jobbar på sitt sätt för att få flera ungdomar till sporten. Det gäller dock att hitta rätt sätt. Det sista året har handlat mycket om ekonomi i svensk speedway. Kaparna och Masarna gick i konkurs och Hammarby drog sig frivilligt ur elitserien. Vad gör Svemo för att klubbarna ska få ordning på ekonomin?
- Vi har infört elitlicensen och det är vårt styrmedel. I dagsläget innebär det att klubbarna inte får ha skulder till förare, andra klubbar eller förbundet vid årskiftet, svarar Tony. - På sikt är det meningen att klubbarna måste visa upp ett eget positivt kapital för att få licensen. Kaparna blev uteslutna ur elitserien på grund av att ekonomin inte var i ordning. Masarna insåg till slut att det inte fanns någon annan väg att gå än att begära sig själva i konkurs. - Hammarby insåg sin situation och det är positivt. Nu startar man om i allsvenskan. En anledning till att många av klubbarna brottas med ekonomiska problem är de höga ersättningarna till förarna. Det är inte ovanligt att klubbarna släpar efter med utbetalningarna till förarna. Tony vill inte säga att det är förarnas marknad. Det är två parter som skriver på kontrakten och klubbarna måste ta sitt ansvar när det gäller den biten. Kommer ni banta elitserien till åtta lag?
- Det hoppas jag verkligen inte sker på grund av ekonomin. I så fall sker det i stället med en naturlig övergång där vi har åtta lag i elitserien och åtta lag i allsvenskan. Det är definitivt inte aktuellt att utöka elitserien med ytterligare lag. Det finns dom som vill ha en stängd elitserie så att klubbarna ska jobba i lugn och ro, men det är inget Svemo och Tony förordar. - Det finns både fördelar och nackdelar. Med en stängd serie tappar vi intresset runt nedflyttningsstrecket, menar Tony. Svensk speedway kommer att överleva, men i vilken form återstå att se. - Det är inte roligt när klubbar försvinner, men risken finns att de kan kosta någon eller några klubbar innan vi får ordning på detta helt och hållet, menar Tony Olsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!