I förra Ärets VM-serie i rallycross provades helt eldrivna bilar i ett par tÀvlingar. I helgens VM-deltÀvling i Höljes i VÀrmland sker det för första gÄngen i Sverige.
Man skulle kunna tro att det skulle ske pÄ bekostnad av hastighet och intensitet. Elbilarna gÄr dock snabbare Àn de som drivs av bensin.
ââEtt banvarv som Ă€r en kilometer gör vi omkring en sekund snabbare med de nya elbilarna. För oss som kör Ă€r det ett ljusĂ„r snabbare. Nu kommer vi upp i 680 hĂ€stkrafter, med bensinbilarna lĂ„g vi pĂ„ 600, sĂ€ger den svenske stjĂ€rnan Johan Kristoffersson som Ă€r regerande vĂ€rldsmĂ€stare.
Motorsporten leder utvecklingen
Ska motorsporten ha en framtid mÄste man stÀlla om och bli klimatneutral. Det konstaterade det internationella bilsportsförbundet Fia för flera Är sÄdan. Och hÀr ligger motorsporten i framkant. Tillverkare och sponsorer satsar stora pengar pÄ omstÀllningen.
ââDen hĂ€r sporten Ă€r mitt levebröd. Vi Ă€r helt beroende av att köra med elbilar för att vi ska kunna fĂ„ partner. Det finns inga företag som vill promota en fossildriven bil, sĂ€ger Kristoffersson.
Förbundskaptenen för svensk bilsport Pier Steffansson Àr inne pÄ samma spÄr.
ââMotorsporten driver pĂ„ utvecklingen och det sker tillsammans med vĂ€rldsindustrin. Det Ă€r en stor publikscen som ger kommersiella möjligheter. Man kan testa saker i motorsporten som man sedan anvĂ€nder i den vanliga bilindustrin.
Kristoffersson kommer inte att sakna de gamla bensindrivna bilarna, Àven om han kan bli nostalgisk.
ââOm vi kör besin- eller elbil spelar inte sĂ„ stor roll. Vi Ă€r dĂ€r för att vinna. Jag ser det som en utmaning. Sen Ă€r vi ju "petrol heads" ut i fingertopparna. NĂ€r man stĂ„r pĂ„ startbanan inför en stor tĂ€vling och hör ljudet frĂ„n en motor (bensin, reds anm), det Ă€r ju en otrolig adrenalinkick.
Steffansson ser dock fördelar med det nya, tystare, ljudet.
ââMan upplever helt andra typer av ljud med elbilarna. Nu hör man grusstĂ€nket, kontakten mellan bilarna och annat som man inte hörde förut.
"FestivalstÀmning"
En annan sak som gör tĂ€vlingen i Höljes â en by med drygt 100 invĂ„nare â sĂ„ speciell Ă€r det stora publikintresset. Före pandemin drog man mer Ă€n 50 000 Ă„skĂ„dare, och Ă€ven i Ă„r vĂ€ntas storpublik dĂ„ man sĂ„lt fler förköpsbiljetter Ă€n rekordĂ„ret 2018. Siffror som gör tĂ€vlingen till ett av landets största idrottsevenemang.
ââDet ska bli vĂ€ldigt kul att tĂ€vla pĂ„ hemmaplan inför all publik. Höljes har en av de bĂ€sta banorna i vĂ€rlden och hela tĂ€vlingen har en festivalstĂ€mning. Men man fĂ„r inte bli övertaggad och ta för stora risker bara för att det Ă€r hemmaplan och man vill visa upp sig, sĂ€ger Kristoffersson som Ă€r pĂ„ jakt efter sin tredje raka seger av tre möjliga i Ă„rets VM.