"Inga företag vill promota en fossildriven bil"

NĂ€r rallycross-VM kommer till Sverige Ă€r det första gĂ„ngen som det körs med bara helt eldrivna bilar pĂ„ svensk mark – och det gĂ„r fortare Ă€n nĂ„gonsin.
–För oss som kör Ă€r det ett ljusĂ„r snabbare, sĂ€ger svenske stjĂ€rnan Johan Kristoffersson.

Johan Kristoffersson firar segern pÄ Höljes motorstadion 2018.

Johan Kristoffersson firar segern pÄ Höljes motorstadion 2018.

Foto: Pavel Koubek/TT

Bilsport2023-06-29 06:00

I förra Ärets VM-serie i rallycross provades helt eldrivna bilar i ett par tÀvlingar. I helgens VM-deltÀvling i Höljes i VÀrmland sker det för första gÄngen i Sverige.

Man skulle kunna tro att det skulle ske pÄ bekostnad av hastighet och intensitet. Elbilarna gÄr dock snabbare Àn de som drivs av bensin.

– Ett banvarv som Ă€r en kilometer gör vi omkring en sekund snabbare med de nya elbilarna. För oss som kör Ă€r det ett ljusĂ„r snabbare. Nu kommer vi upp i 680 hĂ€stkrafter, med bensinbilarna lĂ„g vi pĂ„ 600, sĂ€ger den svenske stjĂ€rnan Johan Kristoffersson som Ă€r regerande vĂ€rldsmĂ€stare.

Motorsporten leder utvecklingen

Ska motorsporten ha en framtid mÄste man stÀlla om och bli klimatneutral. Det konstaterade det internationella bilsportsförbundet Fia för flera Är sÄdan. Och hÀr ligger motorsporten i framkant. Tillverkare och sponsorer satsar stora pengar pÄ omstÀllningen.

– Den hĂ€r sporten Ă€r mitt levebröd. Vi Ă€r helt beroende av att köra med elbilar för att vi ska kunna fĂ„ partner. Det finns inga företag som vill promota en fossildriven bil, sĂ€ger Kristoffersson.

Förbundskaptenen för svensk bilsport Pier Steffansson Àr inne pÄ samma spÄr.

– Motorsporten driver pĂ„ utvecklingen och det sker tillsammans med vĂ€rldsindustrin. Det Ă€r en stor publikscen som ger kommersiella möjligheter. Man kan testa saker i motorsporten som man sedan anvĂ€nder i den vanliga bilindustrin.

Kristoffersson kommer inte att sakna de gamla bensindrivna bilarna, Àven om han kan bli nostalgisk.

– Om vi kör besin- eller elbil spelar inte sĂ„ stor roll. Vi Ă€r dĂ€r för att vinna. Jag ser det som en utmaning. Sen Ă€r vi ju "petrol heads" ut i fingertopparna. NĂ€r man stĂ„r pĂ„ startbanan inför en stor tĂ€vling och hör ljudet frĂ„n en motor (bensin, reds anm), det Ă€r ju en otrolig adrenalinkick.

Steffansson ser dock fördelar med det nya, tystare, ljudet.

– Man upplever helt andra typer av ljud med elbilarna. Nu hör man grusstĂ€nket, kontakten mellan bilarna och annat som man inte hörde förut.

"FestivalstÀmning"

En annan sak som gör tĂ€vlingen i Höljes – en by med drygt 100 invĂ„nare – sĂ„ speciell Ă€r det stora publikintresset. Före pandemin drog man mer Ă€n 50 000 Ă„skĂ„dare, och Ă€ven i Ă„r vĂ€ntas storpublik dĂ„ man sĂ„lt fler förköpsbiljetter Ă€n rekordĂ„ret 2018. Siffror som gör tĂ€vlingen till ett av landets största idrottsevenemang.

– Det ska bli vĂ€ldigt kul att tĂ€vla pĂ„ hemmaplan inför all publik. Höljes har en av de bĂ€sta banorna i vĂ€rlden och hela tĂ€vlingen har en festivalstĂ€mning. Men man fĂ„r inte bli övertaggad och ta för stora risker bara för att det Ă€r hemmaplan och man vill visa upp sig, sĂ€ger Kristoffersson som Ă€r pĂ„ jakt efter sin tredje raka seger av tre möjliga i Ă„rets VM.

Fakta: VM-tÀvlingen i rallycross i Höljes

NĂ€r: 1–2 juni

Var: Höljes i norra VÀrmland, ungefÀr tre mil frÄn norska grÀnsen.

Vad: Årets fjĂ€rde VM-deltĂ€vling i rallycross.

TV/radio: SVT och P4 Radiosporten

StÀllningen i VM-serien:

1) Johan Kristoffersson, Sverige, 46 poÀng, 2) Niclas Grönholm, Finland, 33, 3) Kevin Hansen, Sverige, 33.

Detta Àr rallycross:

Rallycross körs pĂ„ en sluten bana med en lĂ€ngd pĂ„ cirka 1 000 meter. Underlaget Ă€r asfalt eller grus och sedan 2022 körs bara eldrivna bilar i VM-serien. Serien grundades 2014 och sedan 2016 har bara svenskar vunnit, varav Johan Kristoffersson tagit fem titlar.

Andra helt eldrivna bilsporter:

Formel E – blev 2014 vĂ€rldens första helt elektriska racingserie. Formula E Ă€r den högsta klassen som kör med eldrivna formelbilar och har sedan 2020 vĂ€rldsmĂ€sterskapsstatus av Fia.

Extreme E – Ă€r en internationell terrĂ€ngracingserie som anvĂ€nder elektriska bilar och körs i till exempel öken eller Amazonas. Serien har som mĂ„l att belysa klimatförĂ€ndringarna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!