Johan seglade i en Inferno 29 och hade två minuter bättre tid än tvåan Rolf Erikson från Visby, som seglande i en OneOff.

– Jag har varit med i Byxelkroken många gånger, men det har var första gången som jag vann. Det var kul, säger Johan Larsson som seglade tillsammans med Anders Ekholm, Torbjörn Gudinge och Calle Lindberg.

Trea blev hemmaseglaren Jonas Claesson, Westerviks SS, i en J-105 och han hade drygt elva minuters sämre tid än segraren. Jonas vann lördagens segling från Västervik till Byxelkrok.

Artikelbild

| Prisutdelning. Johan Larsson, näst längst till höger, tillsammans med sin gast Anders Ekholm fick ta emot pris av Tore Källmark, tvåa från vänster. Längst till vänster tävlingsledare Jan Furemo.

Lördagens segling bjöd på sydvästliga vindar mellan 6–10 m/s. Det var en av de snabbaste seglingarna i tävlingens historia.

Om det gick snabbt på lördagen så gick det långsammare på söndagen när båtarna skulle segla tillbaka till Västervik. Det bjöds på svaga vindar med 0–3 m/s och när båtarna nådde fastlands­sidan var det skiftande vindar.

– På grund av den svaga vinden fick vi förlänga målgången med en timme. Det sista båtarna var i mål strax före kl 18.00, säger tävlings­ledaren Jan Furemo från Westerviks Segelsällskap.

Byxelkroken är en av ost­kustens största kapp­seglingar, men de senaste åren har antalet båtar minskat rejält. I årets segling tog sig 64 båtar i mål.

– 2005 var det 136 båtar som deltog. Sedan har det minskat sakta, men säkert. För tre år sedan var det första gången som vi var under 100 båtar, säger Jan Furemo.

– En anledning till att antalet båtar har minskat är att båtarna har blivit större och därmed kräver flera personer i besättningarna. Jag tror det är ungefär lika mycket folk som är med totalt sett jämfört med tidigare.

Hur ska ni göra för att vända trenden?

– I oktober sätter vi oss ner och analysera tävlingen. Vi har pratat om att införa ett nytt typ av system som innebär att den som är först över mållinjen vinner, säger Jan Furemo.