Kombinationen av sociala medier och sportklubbar har vuxit sig allt starkare under de senaste åren. Inom lokalfotbollen i Västervik har IFK Västervik tagit en ledande roll – i alla fall på Instagram. Den drivande kraften bakom detta är den mångårige profilen Steve Johansson.
– Jag har alltid haft ett intresse för sociala medier och när jag kom in i IFK var följarantalet lågt. Det fanns bara ett fåtal bilder och om vi ska vara helt ärliga var de av rätt dålig kvalitet. Då kände jag att det här kan man göra bättre, så jag började lägga upp lite inlägg i samband med matcherna. Responsen var bra, vilket förstås gav en boost, berättar Johansson.
IFK:s Instagram-flöde består främst av bilder från omklädningsrummet efter matcher, tillsammans med matchrapporter – inget ovanligt i sig. Det som dock får IFK att sticka ut från mängden är deras fokus på gamla bilder, något som Steve kallar för "arkivet".
– Det var Jonathan Fälts idé. Han hade sett att en annan klubb gjort något liknande. Det finns mycket material i föreningsarkivet, så det har blivit en stående punkt en gång i veckan. IFK är en väldigt gammal förening med massor av sporter, så det är mest för de äldre medlemmarna och det verkar vara mycket uppskattat.
Reels som är Instagrams version av kortfilmer, är också populärt på plattformen. I dessa filmer ställs ofta oväntade frågor till spelarna, som de sedan får svara på utan längre betänketid. Det är en trend som slagit igenom i svensk sport de senaste åren.
– Som du sa: trender. Det gäller att hänga med och vara uppmärksam på vad andra föreningar gör. Att hitta en ny, egen trend är svårt.
Ett av klippen, där spelarna får frågan om vem deras "kändiscrush" är, har nått över 315 000 visningar – en enorm ökning jämfört med de cirka 7000 visningar de andra klippen brukar få.
– 7000 är inte dåligt. Det klippet som gick viralt handlar mest om tur och att algoritmerna förde användarna till just oss. Men det var jäkligt roligt. Jag märkte det när flera okända började kommentera, det bara small till i telefonen.
Är det bara positivt med kopplingen mellan föreningar och sociala medier?
– Nja, våra sponsorer uppskattar att synas, så på det sättet gynnar det oss samtidigt som det är roligt. Men visst får jag en del kritik också. Vissa stör sig på allt man gör. Till dem brukar jag säga: om man inte är intresserad, så behöver man inte titta, avslutar en skrattande Johansson.