På sina golfkonton har hon närmare 20 000 följare på Youtube TikTok och nästan 23 000 på Instagram. På det hon beskriver som sina "vanliga" kanaler är totalen över 100 000. Johanna Johnson är känd för många som hänger med i sociala medier. Hennes golfkanaler handlar om att utmana andra influencers i golf, testa olika banor och ta sig an utmaningar. Visionen som genomsyrar hennes innehåll är att få fler tjejer att spela golf.
– Jag spelade mycket golf från att jag var sju år till jag var 16. Sen tog jag upp det igen för fyra år sedan och då insåg jag att det inte fanns någon som visade upp golfen på sociala medier, speciellt ingen tjej, säger 28-åriga Johanna till VT-sporten.
– Det fanns ingen i Sverige som gjorde det och då jag redan jobbade heltid med mina sociala medier kände jag att "jag måste göra det här", och på den vägen skapade vi ett community.
Idag består det communityt av hundratals tjejer.
– Det här är andra året som vi kört events. Vi har haft ett boot camp, en träningshelg i Västerås där 30 tjejer tränade och spelade tillsammans och en dag för juniorer. I sommar har vi en tävling i Västerås i juli och ett träningsläger i Örebro. Så det blir en hel del events.
Responsen har varit bra och Johanna känner att hon börjar nå ut till den i golfen underrepresenterade målgruppen.
– Verkligen bra! Jag får intrycket att många, som distrikt och förbund, är medvetna om att det behövs, de har gjort satsningar för att nå fler tjejer men inte riktigt nått ut, då är sociala medier ett bra verktyg.
Johanna slog igenom på Youtube och sociala medier med mer livsstilsrelaterade videos, inte sällan om smink och andra skönhetsprodukter. Den kanalen är alltjämt aktiv, parallellt med golfinnehållet.
– Då jag hade mina kanaler sedan tidigare blev det en bra brygga till golfen, många av de som följer min andra kanal har provat golf och börjat spela, vilket är jättekul.
Redan i mars fick hon frågan om att vara med i premiärupplagan av Hamnplan Live-Golfen. Och hon ser fram emot hela konceptet.
– Att blanda golf med en festival känns nytt och spännande. Jag ser fram emot att ta del av hela upplevelsen. Jag har faktiskt inte varit i Västervik alls tidigare så det blir nytt på många sätt.
Och golfen?
– Veckan efter spelar jag en tävling på undertouren till Europatouren, Let Access Tour, så i Västervik ska jag njuta av att spela utan press, känna hur spelet är. Men såklart vill man vinna.
Hamnplan Live-Golfen spelas över tre dagar, torsdag till lördag, där de två första dagarna är kvaldagar. Upplägget är att de tävlande utgör tvåmannalag där man spelar tvåmannascramble. Johanna kommer att spela med sin pojkvän Axel.
– Han kommer vara min caddie veckan efter. Det blir en rolig tävling, den har varit inringad i kalendern länge.
När vi når arrangörerna bakom Hamnplan Live-eventen ger de följande lägesrapport kring golftävlingen.
– Vi har över 100 lag anmälda hittills och vi sa att om vi får in över 100 är vi nöjda. Men det är fortfarande tid kvar att anmäla sig på.
Bland deltagarna hittar vi dels lokala golf-ess som Tilde Skogholt och Axel Hermansson samt kända idrottsnamn som Adam Åhman och Erik Gustafsson.
– Tittar man på de mer kända namnen utifrån så kommer David Lindgren, Henrik Johnson-Baryard och Marcus "Mackan" Edlund att vara med. Niklas Jihde har en son som deltar i innebandyturneringen så vi utesluter inte att han dyker upp på golfbanan också.