Tack vare välvilliga sponsorer kunde VIK bjuda publiken på fri entré och inte mindre än 2 081 personer tog chansen att kolla på derbyt mellan VIK och Vimmerby i onsdagskväll.
Det är den bästa publiksiffran i Plivit Trade Hallen sedan våren 1997 när VIK spelade play off till elitserien. Då sågs mötet mot Huddinge av 2 328 åskådare. En match som VIK vann med 2–1.
– När vi tippade internt innan var det ingen som trodde på att det skulle komma över 2 000 åskådare. Jag trodde på 1 700–1 800, så detta var en succé publik sett. Det gjorde att det var en härlig inramning, säger VIK:s ordförande Lars Jörbrink.
– När vi budgeterade för enkronasmatchen så fanns det i kalkylen att det skulle ge 300–350 000 kronor i bakhuvudet.
Inte mindre än 152 företag sponsrade med 179 kronor per åskådare. Det gjorde att VIK drog in 372 499 kronor i entréer.
– Vi har fyra-fem personer som har ett bra kontaktnät och det gör ett bra jättejobb när det gäller detta.
Inför den här säsongen beslutade VIK att öka spelarbudgeten för att kunna bygga ett slagkraftigare lag och i detta ingår att man ska öka publikintäkterna.
– Det är frågan om man ska gasa eller bromsa. Det är ett vågspel helt enkelt, men våra förhoppningarna är att om vi vågar satsar lite extra så gör det att intresset för laget ökar och därmed ökar publikinktäkterna, menar Lars Jörbrink.
Publikrekordet är på 2 416 och noterades 1996 när VIK besegrade IK Oskarshamn med 5–2 i division I.