– Detta för att skapa en hög igenkänningsfaktor och samtidigt skapa klara och tydliga former som fungerar i samtliga tryck och digitala format samt som gör sig bra både på mediakuberna i arenorna och på kavajslagen, förtsätter Alexander Norrthon-Westerlund.
Gabriel Monidelle, kommersiell chef på HockeyAllsvenskan, berättar:
– Vi på HockeyAllsvenskan är mycket glada att Alexander tog sig an uppgiften. När vi bestämde oss för att ta fram en ny logotyp var Alexander förstavalet. Han har en erkänt stilren känsla, kan sport och hockey samt är mycket duktig på att få fram rätt känsla som landar bra hos både publik och partners.
Alexander förklarar logotypen mer i detalj:
– HockeyAllsvenskans akronymer ”HA” är i logotypens centrum och bildar ett monogram med två hockeyklubbor i varsin riktning. Detta ackompanjeras av en uppåtriktad pil i A:ets mitt för att visa de HockeyAllsvenska klubbarnas riktning och nedanför har en puck placerats för att skapa en känsla av match. Färgvalet föll på vitt och mörkblått för att skapa en klubbneutralt intryck som samtidigt känns institutionellt, tidlöst och vinterkvällsaktigt, precis som HockeyAllsvenskan.
HockeyAllsvenskan har haft samma logotype och grafiska profil sedan ligastarten 2005, och efter 15 år är det alltså dags för en uppfräschning.