De två senaste säsongerna har lagledarna i Bauhausligan kunnat sätta ihop nästan vilka lag som helst med tanke på att man har haft väldigt svårt att nå upp till taksnittet som har varit 10,250.
Inför 2022 blir det inte lika enkelt även om man återgår till sjumannalag som gällde innan corona slog till och höjer taksnittet från 10,250 till 11.00.
Anledningen till detta är att de flesta förarna höjde sina snitt under 2021 och på flera håll riktigt rejält. Ett bra bevis på det är att 15 förare i år hade ett snitt över 2,000 jämfört med 2019 när det fanns sex förare med ett snitt över 2,000.
Detta har så klart satt käppar i hjulet för flera av lagen, och ett av lagen som har drabbats hårdast är Västervik Speedway. Där höjde samtliga ordinarie förare sina ingångssnitt.
I slutet av grundserien behövde Västervik ta två storsegrar för att säkra en semifinalplats. Det var precis vad Västervik gjorde med påföljd att förarna höjde sina snitt kraftigt. Det blev två dyrköpta segrar sett till snitten.
Det innebär att Västervik måste göra sig av med förare när nästa års trupp ska byggas. Det är redan klart att Pawel Przedpelski och Vadim Tarasenko lämnar.
På tisdagen meddelades det att det blir en fortsättning för Artem Laguta i Västerviksvästen och det var en signal till alla att Västervik vill vara med och utmana om guldet nästa år.
Nu är den stora frågan hur sportchefen/lagledaren Morgan Andersson tänker i lagbygget. Tänker han försöka behålla Fredrik Lindgren eller satsar han på ett jämnare lag med Laguta som enda toppföraren?
Blir Lindgren kvar måste förare med snitt runt 1,200 in i truppen för att få ihop ekvationen när det gäller taksnittet.
Jag har sonderat terrängen när det gäller tänkbara nya förare i Västerviks trupp. Adam Ellis har 1,028 i snitt, Peter Ljung 1,068, Patrick Hansen 1,222, Andreas Lyager 1,273 och regerande juniorvärldsmästaren Jakub Miskowiak har lite högre med 1,571 i snitt.
Ljung hade ingen strålande säsong i Vetlanda, men med sitt snitt kommer han bli attraktiv som reservförare.
Silly Season hann knappt börja innan Lejonen presenterade flera intressanta nyförvärv i Bartosz Zmarzlik, Dominik Kubera samt Patryk Dudek. Alla har över 2,000 i snitt där Zmarzlik är högst med 2,839. Det är tveksamt om trion kan köra samtidigt eftersom deras snitt tillsammans blir 6,985. Det innebär att fyra resterande förare bara får ha 4,015 i snitt tillsammans. Den ekvationen blir svår att få ihop.