Morgan Andersson hade fått ihop sitt lagbygge precis som han ville ha det. Västervik Speedway skulle återigen kunna mönstra ett urstarkt lag med väldigt goda möjligheter att vinna den allsvenska finalen och därmed få en ny chans att ta klivet tillbaka till Elitserien.
Där klubben hör hemma.
Då kom det stora bakslaget. Jacob Thorssell bröt sitt kontrakt med Västervik. Detta efter att det polska speedwayförbundet fastslagit en regel som i korta ordalag lyder så här:
Om en förare kör i ett polskt lag, då får han köra i maximalt två andra klubbar.
Eftersom Thorssell var överens med fyra klubbar (Rospiggarna, Västervik, Zielona Gora och Wolverhampton) var Åtvidabergssonen tvungen att välja bort något.
Som väntat föll hans val på Västervik.
Jättetråkigt för Västervik, men helt rätt av Thorssell. Ett annat beslut hade varit direkt dumdristigt. Thorssell är svensk speedways klarast lysande framtidshopp just nu och behöver köra mycket, och mot hårt motstånd, för att fortsätta den fina utvecklingskurva som tog rejält fart i år.
Då är det självklart att prioritera de ligorna med bäst förare och flest matcher.
Man kan säga vad man vill om det polska beslutet. Jag gillar det inte och många förare tycker likadant, men det är bara att konstatera att Polen är en maktfaktor i speedwayvärlden och att de kan göra lite som de vill för att gynna deras egen liga.
Mest pengar ger mest makt. Ett mönster som känns igen i de flesta sporter.
Det ska bli grymt spännande att följa Jacob Thorssells framfart 2017. Sverige har under en lång tid bara haft tre förare av riktig internationell toppklass; Andreas Jonsson, Fredrik Lindgren och Antonio Lindbäck.
Thomas H Jonasson trodde man skulle nå dit, likaså Linus Sundström. Dessutom hade man stora förhoppningar på Oliver Berntzon efter hans jättegenombrott 2014.
Ingen av dessa tre nådde hela vägen. De kan givetvis fortfarande göra det, men det är Jacob Thorssell som tveklöst är den svensk som känns närmast att ta sig till de stora höjderna.
Thorssells uttåg skapade en olycklig lucka i Västervik Speedway. Morgan Andersson hade sin startsjua klar och tvingas nu ge sig ut på marknaden för att hitta en ersättare.
Jag fick ett tips från en insatt person om en förare, och efter lite spaning så förefaller den föraren oerhört rimlig att fylla tomrummet efter Thorssell.
Det rör sig om en dansk stortalang som tidigt var snabb – han var med och vann lag-VM med Danmark som 18-åring 2012 – och som därefter har hållit en stabil nivå utan att slå igenom på en högre sådan.
Att hitta en bra ersättare för Thorssell är allt annat än enkelt, men här tror jag att Västervik har hittat ett så optimalt namn som det bara går.
Jag vet att Västervik Speedway återigen kommer att ha ett starkt lag.
Jag tror att Mikkel Bech Jensen är med på den resan.