Det är Svenska Skidförbundet i samarbete med McDonalds som har startat projektet Skidlyftet. Under en dryg månad kommer McDonalds att genomföra en särskild kampanjmemy där en krona för varje såld meny skänks till Skidlyftet.
– Klubbarna ska sedan kunna söka bidrag från fonden. Det kan vara till material, till utbildning av ledare eller till låneutrustning bland annat, säger Ivan Ström, som driver McDonalds i Kalmar, Oskarshamn och Västervik.Ivan ingår i juryn som ska bestämma vilka klubbar som kommer att få ta del av Skidlyftet. Förutom Ivan ingår representanter från Svenska skidförbundet samt landslagsåkare inom alpint och längd: André Myhrer, Frida Hansdotter, Maria Pietilä Holmer, Emma Wikén, Marcus Heller och Teodor Pettersson.
Skidlyftet kommer ge stöd till Sveriges längd- och alpinaklubbar så att flera barn och unga provar på skidor, både i backen och i spåret.
– Vi vill ge tillbaka till idrotten på ett annat sätt är ren sponsring. Vi ser att det finns många klubbar med många engagerade ledare, säger Ivan Ström, som är en motionär när det gäller skidåkning.