De ska Västervik Speedway förlänga med

För en vecka sen tog säsongen slut för Västervik Speedway. Nu körs det finaler mellan Lejonen och Dackarna, men vi blickar framåt mot nästa säsong.

Robert Lambert och Max Fricke är två förare som Malin Belfrage gärna ser i Västervik Speedways trupp även nästa säsong.

Robert Lambert och Max Fricke är två förare som Malin Belfrage gärna ser i Västervik Speedways trupp även nästa säsong.

Foto: Jonas Svensson

Speedway2024-09-16 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag ser gärna att Västervik förlänger med en kvartett direkt; Robert Lambert, Max Fricke, Mads Hansen och Jacob Thorssell.

Lambert har varit en pålitlig poängplockare hela säsongen och överlägset bäst. Han ligger tvåa i GP:t och vann förra deltävlingen. Han går från klarhet till klarhet, den lille britten.

Max Fricke har varit mer ojämn, men kom igång ordentligt i slutet av säsongen. Australiensaren har kört enormt mycket i år, nästan varje dag i veckan i olika ligor och tävlingar, och kommer bara bli ännu bättre. Rejält trevlig och ödmjuk också, vilket hjälper lagsammanhållningen.

Medan Lambert lär ha höjt sitt snitt (ingångssnitt på 2,063) bör Fricke ha sänkt sitt något (2,265) så det borde gå ganska jämnt ut.

undefined
Mads Hansen har gjort en av sina bästa säsonger och bör få förlängt kontrakt.

Mads Hansen har offentligt aviserat att han vill vara kvar, och vem vill inte köra för Västervik i Bauhausligan? Bäst publiksiffra, kanonbana, ordning på ekonomin och en förbundskapten som lagledare. Det är bara det där SM-guldet som fattas och jag tar för givet att telefonen går varm hos sportchefen och lagledaren Morgan Andersson.

Dansken med det ständiga leendet på läpparna har varit i Västervik länge och blir bara bättre och bättre. Hansen har blivit mer aggressiv i sin åkning och har gjort det riktigt bra i år. Han har inte jättehögt snitt heller (ingångssnitt på 1,542 inför den här säsongen, lär vara strax under 2 inför nästa).

undefined
Belfrage gillar Jacob Thorssells hetsiga humör och vinnarskalle.

Åtvidabergsbördige Thorssell (ingångssnitt 1,463) har blandat lite, men som han kör när han får till det. Han är totalt orädd och har visat i sina bra stunder att han är en toppförare i svenska ligan. En riktig vinnarskalle med ett hetsigt humör som inte tar skit från någon, såna behövs också i ett lag.

Dessa fyra utgör en bra grund, men ska det bli guld behöver laget ha minst en stabil toppförare till som levererar frekvent med poäng. Då blir man heller inte lika utsatt ifall skador dyker upp.

undefined
Regerande svenska mästaren och GP-föraren Fredrik Lindgren vore en drömvärvning.

Jag hade gärna sett Artem Laguta i truppen, men han har kontrakt med Rospiggarna över nästa säsong också, plus ett skyhögt snitt.

Vad säger Fredrik Lindgren om att återvända till Västervik nästa säsong? Det vore en drömvärvning.

Andra förare jag gärna skulle vilja se, utan att veta hur deras kontrakt ser ut för nästa säsong, är Jack Holder, Martin Vaculik eller Kai Huckenbeck. Det gäller att försöka fynda lite och få tag i bra förare som inte har för högt ingångssnitt. Det är ett klurigt pussel Morgan Andersson har framför sig.

undefined
Publikfavoriten Bartosz Smektala har kört in många femettor på Hejla Arena de senaste åren, men frågan är om det inte är dags att gå vidare nu?

När det gäller övriga förare i Västerviks trupp från den gångna säsongen funderar jag på om det inte är dags att gå skilda vägar med Bartosz Smektala nu.

Den polska jättetalangen kom till Västervik 2017 som polsk mästare och nybliven silvermedaljör på junior-VM, men det där stora lyftet jag har väntat på har aldrig riktigt kommit. Han blixtrar till ibland och har kört in många femettor på Hejla Arena, men är alldeles för ojämn. Med ett ingångssnitt på 1,627 tänker jag att Smektala kan bli ersatt med en förare på ganska hög nivå.

undefined
Luke Becker har varit alldeles för ojämn.

Även Luke Becker har varit ojämn och det håller inte om det ska räcka hela vägen, trots att hans mentor heter Greg Hancock och är guld värd att ha i depån.

Matias Nielsen är svår att analysera då han endast körde tre matcher för Västervik. I två av dessa (kraschade i en), båda i Målilla, gjorde han det dock väldigt bra. Med ett ingångssnitt på 1,250 och löpande snitt på 1,500 är han spännande och jag skulle nog ge honom en chans.

Tai Woffinden var endast tänkt som inhoppare/ersättare om det skulle behövas. Det behövdes, men då var han skadad. Där ser jag inget utbyte nästa säsong. Med hans ingångssnitt på 2,000 kan man ta in en annan toppförare istället.

undefined
Belfrage tror att Anton Karlsson kommer få fortsatt förtroende i Västerviksdressen.

Och så har vi då ”Gamlebys stolthet” Anton Karlsson.

Nästa säsong kommer han att ha ett ingångssnitt på 0,652 och dessa förare med lågt snitt behövs. Givetvis hade jag hoppats på fler poäng från hans sida då reservheaten är oerhört viktiga.

24-årige Karlsson behöver träna på sina starter, vilket vi fick klart för oss då han blev ersatt av Peter Ljung i en av semifinalerna bland annat på grund av detta. Ska han ha något att säga till om måste det momentet bli bättre. 

Ingen förväntar sig att Karlsson ska ta poäng mot GP-förarna, men mot de andra lagens reserver måste han leverera. Jag tror att han får förlängt.

undefined
Sportchefen och lagledaren Morgan Andersson har ett gediget arbete framför sig.

Det ska bli spännande att se lagbygget formas här framöver, vad Morgan Andersson kan få till för guldlag till nästa säsong. För jag tar för givet att det är guld som gäller och att det svider rejält att få titta på när Lejonen och Dackarna gör upp i finalen.