Piraternas sÀsong var mardrömslik. Den stjÀrntÀta storsatsningen mot SM-guld slutade med ett platt fall och degradering till Allsvenskan. Dessutom dras Piraterna nu Àven med ekonomiska bekymmer.
Ett glÀdjeÀmne fanns dock. Och det var 33-Ärige Daniel Davidsson som rakt igenom gjorde en fin sÀsong.
DÄ torde Davidsson rimligtvis vara eftertraktad pÄ förarmarknaden nu?
Inte alls.
â Det Ă€r tvĂ€rdött, sĂ€ger Daniel Davidsson och lĂ€gger till:
â Jag pratar just nu med en klubb. Men om det ska bli nĂ„got dĂ€r beror pĂ„ hur det klaffar med andra förare.
Och den klubben Àr inte VÀstervik?
â Nej. Jag var tidigt i kontakt med "Mogge", men nu var det lĂ€nge sedan jag hörde nĂ„got frĂ„n honom. Det har nog runnit ut i sanden. Visst, inom speedway kan allt vĂ€nda pĂ„ tio minuter. Men jag tror att jag inte var intressant lĂ€ngre nĂ€r de fick klart med Peter Ljung.
Daniel Davidsson hade ingĂ„ngsnittet 0,708 inför Ă„rets sĂ€song. Han avslutade Ă„ret med 1,411 â en imponerande höjning.
â Jag var femma-sexa bland svenskarna i snittligan. Det kĂ€ndes vĂ€ldigt bra för mig i Ă„r och jag vill verkligen bygga vidare pĂ„ det. Det har kĂ€nts bĂ€ttre och bĂ€ttre för varje Ă„r sedan 2011, sĂ€ger Daniel.
â Det hĂ€r var första Ă„ret dĂ„ jag helt sket i snittet och bara körde pĂ„ för fullt sĂ€songen ut. Det har hĂ€nt flera Ă„r tidigare att jag med sex omgĂ„ngar kvar har kollat och tĂ€nkt "shit, mitt snitt Ă€r för högt", och dĂ„ medvetet kört sĂ€mre pĂ„ slutet för att sĂ€nka mitt snitt och fĂ„ större chans till ett kontrakt, sĂ€ger Daniel.
â Att det Ă€r sĂ„ Ă€r givetvis inte bra. Men jag Ă€r tyvĂ€rr inte ensam om det.
Davidsson Àr minst sagt trött pÄ att hamna i den hÀr situationen.
â Det har varit sĂ„ hĂ€r vartannat Ă„r för mig under en lĂ„ng tid. Först gör jag en bra sĂ€song i Elitserien, men fĂ„r ett snitt som klubbarna tycker Ă€r för högt. TvĂ„ Ă„r senare har mitt allsvenska snitt omvandlats till ett betydligt lĂ€gre i Allsvenskan och jag har lĂ€tt att fĂ„ en klubb, sĂ€ger han.
Daniel Davidsson berÀttar att han har en klubb pÄ gÄng i Allsvenskan. Men att det ser mörkt ut i Elitserien, vilket stÀller till det massvis.
â Man vill ju ha klart med klubb nu, sĂ„ att man kan pĂ„börja planeringen. Det Ă€r stora investeringar som ska göras om man ska ha bra grejer och team runt omkring sig. Vi pratar inte om 15 000 kronor, det Ă€r flera hundra tusen kronor, sĂ€ger Daniel.
â Jag skulle kunna ta en Ă„ttonde plats i ett lag och inte vara med i den tilltĂ€nkta uppstĂ€llningen. Men det Ă€r tufft att dĂ„ göra alla investeringar om jag inte fĂ„r Ă„ka en meter. Jag sĂ€ger inte att jag ska fĂ„ en friplats Ă€ven om jag tar fyra raka nollor i varje match, dĂ„ vill jag inte Ă„ka sjĂ€lv.
Motalasonen lyfter frÄgan kring om nuvarande system med snitten Àr det rÀtta.
â Jag lĂ€ste hĂ€romdagen att en förare som Joel Andersson ocksĂ„ sitter knivigt till pĂ„ grund av sitt snitt. Han Ă€r pĂ„ vĂ€g uppĂ„t och Ă€r seriös. Svensk speedway gör det inte lĂ€tt för sig sjĂ€lva med att fĂ„ fram nya, bra förare, sĂ€ger Davidsson.
â Ett lönetak blir svĂ„rt att fĂ„ till. Men mĂ„ste snitten finnas i samma utformning som nu? Malmö FF och GIF Sundsvall Ă€r inte lika stora ekonomiskt. Samma sak med Malmö och Rögle i hockeyn. Vissa klubbar har mer ekonomiska muskler Ă€n andra.
â Jag trodde ocksĂ„ först att vi svenskar skulle fĂ„ en mer gynnsam situation nĂ€r Elitserien stĂ€ngs. Lagledare och sportchefer var lena i munnen till en början, men nu ser vi ju att det inte riktigt blir sĂ„.