– Det var aldrig några tvivel från min sida. Jag trivs jättebra i Västervik. Det är aldrig några problem med ersättningen och snart får jag väl börja betala skatt i Västerviks kommun så länge som jag kört där, säger Peter Ljung och skrattar.
Lagkaptenen Peter Ljung svarade för en mycket stark säsong i Västervik och levde upp till de högt ställda förväntningarna.
Som lag blev det uttåg i semifinalen – ett godkänt facit, men inte mer.
Peter Ljung har tankar på vad han vill se mer av i truppen nästa år för att lycka nå längre:
– Vi behöver förare som inte är så känsliga. Det är en speedwayförares verklighet att banorna är tjocka, hala, långa och smala, det gäller att hantera allt det där och bara gå ut och ge järnet hur förutsättningarna än är, säger Ljung.
– Jag kände också flera gånger att allt hängde på mig i de avgörande skeendena i matcherna. Att vi ibland bara kunde få 3–3 trots en toppning. Vi behöver få en förare som kan vara med och leverera när det drar ihop sig. Jag och Mikael Max var starka ihop när vi åkte i Gnistorna, nåt liknande i Västervik skulle gynna oss, framför allt för att förbättra vårt åkande på bortaplan som var anskrämligt i år.
Förutom Peter Ljung presenterade Västervik Speedwayen även Morgan Andersson som ny tillförordnad sportchef. Morgan blev tillfrågad av styrelsen och tackade ja till uppdraget.
– Jag har ju varit med och byggt laget de senaste åren, så det här är inget speciellt nytt. Men klart att det är en rolig uppgift att fortsätta ta sig an, säger Morgan Andersson.
– Det kommer att bli förändringar, till stor del på grund av snittsänkningen som kommer. Vi har meddelat Jonas Davidsson och Robin Aspegren att de inte är tilltänkta för startsjuan.
Andersson är inne på samma linje som Ljung – Västervik måste bli vassare på bortaovalerna.
– Det kan komma ett par bomber framöver när det gäller förare in i vår trupp, säger Morgan.
Västervik ska tillbaka till Elitserien är det tänkt, men någon hets för att gå dit finns inte.
– Föreningen mår bra och har mått bra av att köra i Allsvenskan. Vi vill givetvis vara i den bästa ligan, men vi vill inte gå upp förrän det är billigare att köra i Elitserien, och då vill vi kunna ha med tre förare från laget som tog upp oss. När det blir billigare i Elitserien återstår att se, men sånt där kan ju ändras över en natt, säger Morgan Andersson.