Prio 1 för sportchefen och lagledaren Morgan Andersson när det gällde laget var att få klart med topptrion Peter Ljung, Jacob Thorssell och Anders Thomsen.
De två förstnämnda var det inga som helst konstigheter med, inte heller Thomsen – åtminstone vad det verkade till en början.
– Vi ville verkligen satsa på Thomsen och att han skulle följa med oss upp till Elitserien när vi tog det klivet, säger Morgan Andersson.
Fredagen 25 september blev Morgan muntligt överens med Anders Thomsen. Med i kulisserna som säkerställde överenskommelsen var Thomsens pappa samt mekanikern Flemming Graversen, som Morgan har känt i 30 års tid.
Alla menade att det här var en utmärkt lösning för 21-årige Anders Thomsen som är en av dansk speedways största framtidshopp.
– Thomsen skulle bara köra några tävlingar i England över helgen, och så skulle allt fixas på tisdagen efter, säger Morgan.
Något påskrivet kontrakt med Thomsen blev det emellertid inte. Han ändrade sig totalt. Något som chockade Morgan Andersson.
– Thomsen sa att han han hade pratat med Anders Secher (förbundskapten i Danmark), och att han nu ingick i en elitgrupp som gjorde att han var tvungen att köra i högsta ligan i Sverige och Polen, vilket är bullshit, säger Morgan Andersson.
– Graversen var också upprörd då han har känt mig länge och vi har stort förtroende för varandra.
– Jag har varit med länge inom speedwayen och sysslat med kontrakt hit och dit. Så här lurad har jag aldrig blivit tidigare. Jag var oerhört besviken på den lille danskens agerande.
I tron om att Thomsen var klar, agerade Morgan blixtsnabbt på marknaden och signade upp de svenska talangerna Joel Andersson och Fredrik Engman.
Det idealiska laget närmade sig.
Men det negativa beskedet från Anders Thomsen ställde till det. Ett kaosartat dygn följde, där Morgan Andersson fick ringa mängder av samtal.
En heatledare behövdes.
– Då fick jag tag på Mikael Max. Han hade i stort sett klart med en annan allsvensk klubb och bläcket hade väl nästan torkat på kontraktet. Men jag hann precis, och som tur var ville han gärna komma till Västervik, säger Morgan Andersson.
Redan under den gångna säsongens slutskede stod det klart för Morgan att trion Jonas Davidsson, Robin Aspegren och Ricky Kling inte skulle få förnyat förtroende i klubben.
En förare han gärna hade behållit var dock Joel Larsson. Joel gjorde en fin säsong i Västervik och blev populär bland publiken.
Men det var två faktorer som ställde till det för honom.
– Först och främst var det snittsänkningen för allsvenskan på 0,250. I och med att vi ville ha Ljung, Thorssell och Thomsen som stomme, så hamnade Joel Larsson i kläm. Om vi hade tagit Joel, så hade vi tvingats dumpa Kenny Wennerstam och köra med två 0,500-or på reserven vilket är riskabelt, säger Morgan Andersson.
När sedan Thomsen svek Västervik, så kunde Västervik ha valt Joel – men de valde Mikael Max före.
– Joel gjorde en jättefin säsong, inget snack om saken. Men hans snitt körde han till stor del till sig från reservplats. Mikael Max är fortfarande en bättre förare som kommer att öka våra chanser att vinna på bortaplan, och kommer att bidra mycket med sin rutin. Inte minst tillsammans med Ljung och Freddie Eriksson på träningarna vi ska anordna.
Morgan Andersson ser fram emot nästa säsong i en tuff allsvenska:
– Vi har ett hungrigt lag, något som jag värdesätter högt.
VT-sporten har sökt Thomsen utan framgång, men hoppas få kontakt med honom så snart som möjligt.